Sönderrostat däck bakom dödskraschen

Två barn dog när lastbilen körde in i familjens minibuss

NYHETER

Ett sönderrostat däck orsakade olyckan på Nynäsvägen söder om Stockholm i början av augusti då två små barn dödades.

Lastbilen hade fått in vatten i däcket som gjorde att stålstommen angripits av rost, och till slut exploderade.

Vid explosionen kom lastbilen över på fel sida där den frontalkrockade med en minibuss från Belfast i Nordirland.

Lastbilen, en Scania R124 årsmodell 1999, hade använts för anläggningskörning vid byggarbetsplatser och utsatts för skada i form av ett antal mycket små hål i slitbanan. Det visar polisens och Vägverkets tekniska undersökning.

Stickhålen, ofta inte synliga för ögat, uppstår till exempel när vassa stenar trycks mot däcket. Ju oftare en lastbil kör på aggressivt underlag, desto större är risken för skador.

Svårt att upptäcka

Trots att mönsterdjupet på olycksbilen var gott - 5,6 mm - har stenar lyckats komma åt att förstöra gummit. Vatten har sedan trängt in ända ner till stålvävnad. Det kan ta lång tid innan stålet börja rosta, och skadorna är mycket svåra att upptäcka.

När väl rosten fått grepp behövs inte mycket för att däcket ska explodera.

Det kan vara för högt eller lågt luftryck, eller att lastbilen kör över en hög kant.

Åkare kräver åtgärder

Efter den svåra olyckan i Indal norr om Sundsvall i september 2001 då sex personer dödades när en skolbuss blev påkörd av en fullastad timmerbil vars ena däck exploderade, krävde Svenska åkeriförbundet att däcktillverkarna tar fram däck så att de tål den miljö de faktiskt används i.

Ännu har ingen tillverkare kommit med ett däck som klarar körning på tuffa skogsvägar eller vassa stenar vid anläggningsjobb, utan att drabbas av skador. Förbundet kräver också att en lastbils styrförmåga inte äventyras vid en däckexplosion.

Tidigare artiklar:

Sven-Anders Eriksson