Han vill chockhöja böterna för fortkörning

Robert Collin: Farten är inte problemet

1 av 2 | Foto: KRISTER HANSSON
Sven-Erik Alhem.
NYHETER

Sven-Erik Alhem är åklagarväsendets svar på de mediekåta kändisadvokaterna.

Nu senast var han på det stora trafikseminariet i Tylösand och krävde dagsböter för fortkörning. 10 000 kronor för en rejäl fortkörning, kanske mer.

- Trafiken är den mest kriminella miljön i Sverige. Jag är alltid rädd, sa han.

Trots sin konstanta rädsla i trafiken gillar Alhem att ta bilen när han pendlar mellan Malmö och Stockholm.

Och trots att bovarna lurar runt omkring brukar han slå på stereon, lyssna på musik och sjunka in i sina funderingar, berättade han.

"Alla kör om mig"

- Alla kör om mig. Och inte i 120 utan i 130, 140, 150 eller upp till 190 kilometer i timmen.

- Det är för jäkligt att det högsta straffet för fortkörning är 2 000 kronor i dag. Med dagsböter kommer fortkörningen att bli dyr också för den rike.

Dagsböter för fortkörning finns redan i flera länder. För ett par år sedan blev det rubriker när en av de högsta cheferna på Nokia fick 800 000 kronor i fortkörningsböter.

Förslaget är inte nytt i Sverige heller, det dyker upp med jämna mellanrum.

Och det har poänger, 2 000 är alldeles för billigt för dem som kör riktigt fort.

Det tråkiga med Alhems inhopp i trafikdebatten är att fokus än en gång riktas mot ett enda problem - hastigheten.

Rattfylla allvarligare

Två allvarliga olyckor av tio beror på att föraren var full. Nästan alla andra olyckor beror på att föraren glömde bort att köra bil en stund.

I de fall hastigheten är orsak till olyckan är föraren nästan alltid antingen berusad, påtänd, ung pojke eller kriminell, fyra grupper som inte hindras av höjda böter.

På vägen hem från seminariet i Tylösand i går bilade jag tillsammans med trafikpolisen Ruben Börjesson. Vi kopplade en anordning till bilen som med hjälp av GPS visar exakt hastighet. Sen körde vi enligt skyltningen.

Mätsträckan var 404 km, större delen E4 och motorväg men 100 km vanlig landsväg.

Resan tog fyra timmar och fyrtio minuter inklusive en fikapaus.

Vi körde om 26 personbilar och blev omkörda av 73.

Inte en enda av fortkörarna körde mer än 30 kilometer för fort.

Tre låg nära 140 km/t på motorvägen, en handfull låg kring 120 och alla andra låg mellan 110 och 115 på 110-vägen.

Inga fartmarodörer

Flera av de bilar vi kört om strax före Jönköping körde om oss på 70- och 90-sträckorna runt Jönköping.

Med all sannolikhet var ingen notorisk fortkörare, de hade helt enkelt missat skyltarna och vi hade inte blivit förvånade om överåklagare Sven-Erik Alhem själv kört om just där.

Svenskarna är inga fartmarodörer.

Men de gör många fel som ibland leder till allvarliga olyckor. Det är där vi måste sätta in resurserna för att få ordning på trafiksäkerheten.

Robert Collin