Regn – då slipper du böterna

Polisens nya kameror klarar inte av ruskväder

NYHETER

Polisens nya digitala fartkameror klarar inte snö och regn.

Därför slipper var tredje fortkörare böter.

dyr - men dålig Varje ny fartkamera kostar en halv miljon kronor. Men nu har det visat sig att bilderna inte håller måttet.
Foto: ulf höjer
dyr - men dålig Varje ny fartkamera kostar en halv miljon kronor. Men nu har det visat sig att bilderna inte håller måttet.

De nya ”superkamerorna” har lanserats som fartsyndarnas stora skräck.

Bilder på dem som kört för fort går direkt till den centrala enheten i Kiruna. Där behandlas bilderna omgående, och senast inom tio dagar ska fartsyndaren ha fått böteslappen med posten.

Undermåliga bilder

Men de nya fartkamerorna är känsliga för regn, snö och dimma.

Polisen tvingas därför lägga ner 30–40 procent av alla ärenden på grund av undermåliga bilder, orsakat av dåligt väder.

Kvaliteten på bilderna håller inte som bevis och fartsyndarna slipper undan.

Nu har Vägverket, som tillsammans med polisen har ansvar för fartkamerorna, anställt personal som ska åka ut och tvätta ren skåpen från smuts.

Övervakningscentralen ATK i Kiruna kommer att inleda ett samarbete med SMHI i Norrköping för att bättre få veta när det blir oväder och vilka vägar som drabbas.

En halv miljon styck

– Varje fartkamera är aktiverad under olika perioder av dygnet. Med hjälp av SMHI kan vi undvika att starta kamerorna vid besvärliga väderleksförhållanden då bevisföringen försvåras, säger ATK:s chef Anders Drugge.

Runt landets vägar finns i dag 708 hastighetskameror. I år kommer ytterligare 150 kameror att sättas upp.

Varje vägkamera kostar cirka en halv miljon.

Så fungerar polisens nya fartkameror

Sven-Anders Eriksson