Malmö värst drabbat av trafikolyckor

NYHETER

Många cyklister och tunga infartsleder. Det är två av orsakerna till att Malmö är kommunen med flest antal dödade och skadade per capita i trafiken 2012, enligt gatukontoret i Malmö. 23 svenska småkommuner var helt utan trafikskador.

I fjol dog eller skadades 660 per 100 000 invånare på Malmö kommuns vägar. I Stockholm var siffran 391 och i Göteborg 246, visar statistik från Transportstyrelsens olycksdatabas. De stora skillnaderna mellan Sveriges tre storstäder förvånar Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på trafiksäkerhetsföreningen NTF.

– Det måste köras för fort i Malmö i förhållande till vad vägarna är utformade för. Det blir inga olyckor utan hastigheter, säger han.

Många cyklister

Trafikplanerare Ellie Alexandrou-Fagefors i Malmö poängterar att staden har en stor andel cyklister i trafiken och att det finns särskilt kritiska gångstråk vid infarterna mot centrum.

– Vi har tagit bort otydliga övergångsställen, byggt ramper och skiljeremsor. Under våren har vi dessutom sänkt hastigheten i innerstaden till 40 kilometer i timmen. Men det är inte glädjande att vi ligger sist, säger hon.

Göteborgs positiva siffror i rankningen kan delvis förklaras av politiska förutsättningar, enligt Suzanne Andersson, avdelningschef vid trafikkontoret i Göteborg.

– Vi som tjänstemän har delegation att bygga gupp och andra hastighetsdämpande åtgärder. I Malmö fattas politiska beslut för varje sådan åtgärd. Det kan ha betydelse för hur smidigt man kan arbeta, säger hon.

Goda exempel

Rickard Cosini efterlyser nya goda exempel för trafiksäkerheten i kommunerna.

– Jag vill att man kommer på något som säkrar stadsmiljöerna på samma sätt som 2+1-vägar hjälpt oss på landsvägarna. Här kan det vara fråga om mer forskning.

Totalt omkom eller skadades 23 034 personer under förra året på de vägar som kommunerna ansvarar för. I småkommuner som Bollebygd, Ovanåker och Tjörn var siffran dessbättre noll.

TT