Volvos nya lill-jeep

Fräcka XC60 sätter mallen för hur en Volvo ska se ut

1 av 4
Volvo XC60 är chefsdesigner Steve Mattins första ”egna” bil, och i och med lill-jeepen sätter han agendan för hur Volvobilarna ska se ut de kommande åren.
MOTOR

Här är Volvos nya vinnarvapen.

XC60 ska utmana i den lilla stadsjeepsklassen.

Sverige ligger bra till när det gäller andra generationen mellanstora stadsjeepar – redan om några veckor kommer nya Volvo XC60 ut på gatorna. XC60 ligger ungefär ett år före Saab 9-4X och Volvo-handlarna gnuggar redan händerna i förtjusning, den nya bilen ligger inte bara helt rätt i tiden, den ser rätt ut också och bär Volvos framtida formspråk. Inuti är det elegant som aldrig förr i en Volvo. Rent lyxigt, faktiskt.

Nya Volvojeepen är femsitsig, den får stora (tyvärr törstiga) motorer men självklart också en, möjligen två miljömotorer. Basmotorn är en rak turbo-sexa på 285 hästar, dessutom finns två D5:or, på 185 respektive 163 hk.

Extremt viktig

Dessutom väntas Volvo under året ge besked om en etanolmotor på 200 hästar. I höst/vinter kommer en ”sport-diesel” och möjligen också en ”lätt-hybrid”. Manuell sexväxlad eller automat, även automaten med sex växlar, men terrängegenskaperna blir inte avancerade trots fyrhjulsdriften från Haldex – som eventuellt bara blir tillval.

Volvos nya stadsjeep är ett syskon till LandRover Freelander och kommande Ford Kuga – som också visas på Genèvesalongen. Där står också Saab 9-4X som är på marknaden först nästa vinter.

För Volvos del blir XC60 en extremt viktig bil, eftersom den mellanstora jeepklassen växer snabbt och Volvo vill positionera sig som ett livsstilsmärke. Volvo har uppgivit att segmentet mellanstora stadsjeepar kommer att växa med 75 procent mellan 2007 och 2009 för att då vara uppe i nästan en halv miljon bilar per år i Europa.

Morgondagens Volvo

XC60 är chefsdesigner Steve Mattins första Volvo-modell där han varit med från första penndraget. Därmed börjar en tydlig ”svängning” i Volvos formspråk som kommer att fortsätta med nästa generation S60 och V50 som blir en systermodell. Lilla S40 ersätts inte utan istället satsar Volvo på ”småbilarna” V40, V30 samt XC-varianter på dessa. När konceptbilen XC60 premiärvisades i Detroit för ett år sedan var Steve Mattin påtagligt nöjd:

– Konceptbilen ger inte enbart en vink om hur XC60 kommer att se ut, sa Steve Mattin. Den visar också en tydlig glimt av linjerna på morgondagens Volvobilar. Med ett mer skulpterat formspråk ska våra bilar bli mer extroverta.

– Om du säger att du känner igen en Volvo på 50 meters håll i dag, vill jag se till att utstrålningen ska nå minst dubbelt så långt i framtiden.

Ett säkert köp

Säkerhetsutrustningen i XC60 blir diger med kollisionsvarning, varning för ”döda vinkeln”, integrerade barnstolar, aktiv farthållare som kan bromsa in, alkolås med mera. Mycket av detta har introducerats i S80 och V70/XC70.

Fyrhjulsdriften kommer från Haldex i Landskrona, och eventuellt kommer den nya elektroniska diff-bromsen eLSD (som Saab 9-3 Aero XWD Black Turbo använder) också i nya XC60. Sannolikt blir det även en framhjulsdriven version som alternativ på vissa marknader, till exempel USA.

Tre tuffa konkurrenter på g

Ford Kuga

Fords bidrag är en hårt stylad stadsjeep med rymd och utrymmen som ger fem åkande svängrum. Inte så lyxig, snarare vardagspraktisk och priset blir därefter. Kommer att säljas även med enbart framhjulsdrift. Kuga kommer att dyka upp i sommar, först med 136-hästarsdieseln samt en tvåliters bensinmotor, eventuellt också en etanolkonverterad 145-hästare.

Saab 9-4X

Tuff utstrålning, korta överhäng och extra stort axelavstånd kännetecknar Saabs kommande bidrag till klassen mellanstora stadsjeepar. För många är detta drömbilen – femsitsig med gott om utrymme både fram och bak, hypermodern fyrhjulsdrift och så hästkraftstinna etanolmotorer eller GM:s nya superdiesel på 250 hästar.

Renault Koleos

Renault hoppas sälja femsitsiga Koleos på att den är ovanligt välutrustad och har en avancerad fyrhjulsdrift som ger bra framkomlighet även vid sidan av vägen.Koleos kommer med två dieselmotorer på två liter och med effekterna 150 respektive 175 hästkrafter. Bensinmotoralternativet är på 2,5 liter med effekten 170 hästkrafter. Den kommer från Nissan.

Thomas Berggren