Så blir nya Volvo V60

Snygg, snabb, säker – och smart

1 av 4
MOTOR

Efter S60 kommer V60. Premiär redan i höst.

Kombiversionen lär knappast ersätta familjens V70, men kan bli en vass konkurrent till tysktrion.

V60 är Volvos nya mellanklasskombi. Den är identisk med S60 förutom bakpartiet vilket innebär en sportig framtoning. Bilen ska vara lika körglad som sedanen lovar Volvo, om det stämmer kan de tyska konkurrenterna börja darra.

Snabbast åker man i T6 AWD som har en turboladdad sexcylindrig motor på 304 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

I andra änden av motorutbudet finns Drive med nya 1,6-dieseln på 115 hästar. Nya är även bensinmotorerna på 1,6 och två liter med effekt från 150 till 240 hästar.

Maximerat lastutrymme

På säkerhetssidan ligger Volvo verkligen i framkant, ingen konkurrent har så många aktiva säkerhetsattribut som tillval. Allt från S60 finns, till exempel systemet som upptäcker fotgängare och bromsar automatiskt.

Lastutrymmet ser inte så stort ut, men Volvo har lagt stor möda vid att maximera användbara ytor. Exempelvis har man inte inbyggda hjulhus som på V70 och bakluckans öppning är nästan 110 centimeter.

Lastvolymen är 430 liter och precis som på storebror V70 fälls baksätet i proportionerna 40/20/40. Inbyggda barnstolar i baksätet är tillval och av utrymmet att döma passar baksätet bäst för kortare personer och barn.

Upplevs som lägre

Vid ett besök på Volvos designavdelning nyligen fick jag se bilen i verkligheten. Jag berättade för Peter Horbury, Volvos designchef, att jag tyckte den såg lägre ut än S60. Han förklarade att så inte är fallet, men kan upplevas så med kombins högre bakparti och mer lutande profil. Snygg är den hursomhelst.

Horbury visade även en skiss på vad jag gissar är nästa generation S80. Riktigt snygg med klart mer kupéstuk än dagens bil. Med S60 och V60 satsar Volvo på körglädje och design, räkna med att denna satsning på emotionella värden fortsätter.

Redan nu i augusti får vi provköra nya V60. Och i höst får kunderna de första bilarna.

FAKTA

Tre vassa tyskar som utmanar

Audi A4

Har satt standarden i klassen vad gäller kvalitetskänsla. Klart rymligare än förr även om bagageutrymmet inte imponerar som är fallet med många andra bilar i mellanklassen. Audi kombinerar körtrygghet och körglädje på ett förträffligt sätt och med standardchassi och hjul är bilen mycket bekväm.

BMW 3-serie

Här är kanske svåraste konkurrenten till V60 då BMW satsar stenhårt på körglädje. Men även på snåla versioner. Bilen ersätts 2012 och är den äldsta bilen i denna tysktrio vilket delvis märks i utbudet av säkerhetstillval och materialkänsla. Utrymme är inte heller 3-seriens starkaste gren.

Mercedes C-klass

Mer lik A4 än 3-serien, men bakhjulsdriften ger den ändå en karaktär som drar åt BMW-hållet och är riktigt fin att köra. Komforten är lysande och kvalitetskänslan är nästan på par med Audi. C-klass ligger efter Volvo vad gäller utbudet av aktiv säkerhet såsom automatiskt bromssystem. Bjuder på rätt goda utrymmen dock.

Martin Ström