Smarta hus kan vara rätt korkade

NYHETER

Jag har skrivit väldigt mycket om ”smarta hem” de senaste åren. Visat de festliga nyheterna med tänkande kylskåp, datoriserade tvättstugor, datorer som vattnar blommor, fingeravtryck som öppnar dörrar och sånt...

Samtidigt har jag varit rejält kritisk. Undrar helt enkelt om det alltid är så smart med smarta hus. Ibland är de rent av korkade.

Nu kommer meddelande att Ericsson och Electrolux tvingas halvera

personalstyrkan i det gemensamma bolaget E2 Home. Bakgrunden är att marknaden för smarta hem inte utvecklas så som man hoppats.

Förvånar mig inte.

Jag hävdar envist att det är mycket viktigare att bygga billiga och bra vanliga bostäder med hyfsad standard i stället för att haka på den lyx- och tekniktrend som följt med it-bubblor och hausse på börsen.

Då har det framför allt handlat om att bygga stort och påkostat för mångmiljonbelopp. Framför allt i Stockholm, men också på de senaste bomässorna: H99 i Helsingborg och just nu Bo01 i Malmö.

På Bo01 visar bland annat MKB, kommunala hyresbolaget, upp en teknologisk höjdare där hemmet gnistrar och glimmar som en riktig ingenjörsjulgran. Till jättehyra, förstås. Kul? Javisst! Bra? Nja...

Många har hakat på smarta hus-idéerna. Exempelvis byggjätten JM som i Värmdö utanför Stockholm fixade till fem smarta hus. Som med reklammakarnas sedvanliga sinne för pinsamheter visades upp med en utklädd Einstein och – med ”rätt” kändisfaktor – Pernilla Wiberg.

Jättesmart!

Jag har sedan dess sett de här husen till salu i många annonser. Två av de fem smarta kåkarna är ännu osålda.

Förvånar mig inte alls. 5 miljoner för en tekniköverlastad bostad betalar ingen vanlig människa. När man bara vill bo bra.

Inte så att jag vill bromsa utvecklingen. Det är givetvis bra med viss teknik: olika säkerhetsdetaljer, elektronisk övervakning av energin och sånt som spar pengar.

Men vem behöver kylskåp med tv som talar om att mjölken är sur? Inte jag.

Kan ju öppna skåpet och kolla själv.

Jag tycker helt enkelt att mycket av det smarta mest är till för att glädja oppfinnarjockarna och säljarna, inte konsumenterna.

Onödor har aldrig gått hem. Det visar historien. Om än på ett kostsamt sätt för ett fåtal som går på alltsammans.

Kvar finns behovet, i dag större än någonsin, av verkligt bra och ekonomiskt vettiga bostäder.

Problemet är att ingen verkar smart nog att bygga dem.

Lennart Arnstad