Mäklarnas hemliga lista

Här orden som ska locka dig till visningen

1 av 3
Välplanerad?
NYHETER

Sjöglimt, unik chans och arkitektdesignat.

Det är orden som ska locka oss att köpa lägenheter.

Aftonbladet har fått mäklarna att avslöja sina hemligheter.

Att fylla bostadsannonser med tjusiga ord verkar vara det första mäklarna får lära sig.

Men många är vi som känt oss lurade på konfekten när vi ser bostäderna i verkligheten.

Hemliga listan

Aftonbladet ringde runt till ett gäng mäklare och fick dem att avslöja sina hemligaste ord för att locka folk till visningar.

Här är den ”hemliga listan”:

"Sjöglimt" är ordet som får det att vattnas på alla bostadsletare på marknaden. En mäklare säger att han brukar tänka på scenen i Sällskapsresan – ser man sjön med hjälp av en spegel räknas det som sjöglimt.

"Unik chans" är formuleringen alla mäklare använder sig av. Den unika chansen kan handla om allt från att köpa en lägenhet i ett populärt område till att få en cykel på köpet av bostaden.

"Naturskönt område" vill alla ha. Även bostadsannonserna. Men alla områden är inte så natursköna. En mäklare berättar att det brukar räcka med lite buskage i närheten av bostaden.

"Arkitektdesignat" är mäklarnas gyllene ord. Alla vill ju exempelvis kunna skryta med att man har ett arkitektdesignat kök. Problemet är bara att allt i en bostad är designat av en arkitekt, även ett plastkök. Men hur sexigt är det att sälja plastkök, frågar sig en mäklare.

"Välplanerat" är numer standard i annonserna. Men det lockar folk till visningar. Alla bostäder är välplanerade med lite fantasi, säger en mäklare.

"Renoveringschans" är en bubblare. Innebörden är att köparen får en chans att renovera bostaden från grunden med sin egen smak. Men hur många har egentligen kunskaperna som krävs för att renovera en bostad utan el, vatten, golv och inneväggar?

Exklusiva lägenheter

Lena Reistam är mäklare i Stockholm. Eftersom hon bara säljer exklusiva lägenheter kan hon låta bostäderna tala för sig själva och slipper därför använda tjusiga ord i annonserna.

Men hon känner till knepen för att locka folk till visningar.

– Det gäller att hitta det som är unikt med boendet och det som inte finns någon annanstans. Just ordet arkitektdesignat är det många som använder sig av, det känns ju väldigt exklusivt för köparen, säger hon.