Nä, vilken stel & harmlös hyllning

Markus Larsson sätter plus på festkonserten

1 av 3 | Foto: Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX
”VÄRSTA GRYMMA TJEJEN” Magnus Uggla, 56, var en av många artister som uppträdde för kronprinsessan Victoria och Daniel Westling i går kväll. Uggla, som sjöng ”Värsta grymma tjejen”, gav toppbetyg åt festkvällen. ” Det var en fantastisk kväll, fem plus, och då har jag inte räknat med mitt eget framträdande, mitt eget får sex plus”, säger sångaren.
NÖJE

Vilket drag. Vilket hålligång. Vilket anfäkta och anamma.

Äsch, skojar bara.

Festföreställningen till bröllopsparets ära är, som förväntat, ett välmenande sendrag.

Publiken är länge den största underhållningen.

När adeln och politiska högdjur och etablissemangets flottaste ansikten visar upp sig tillsammans och offentligt blir stämningen som Daniel Westlings spända kroppshållning under hyllningskonserten – stel som en linjal.

Ingen vågar gäspa eller tappa ansiktet eller larma och göra sig till när de bevakas av en kamera. Sånt ofog kan skapa pinsamma rubriker. Det ska vara tillknäppt och korrekt och avmätt på gräddhyllan, var så säker.

Det är ganska rörande att se alla skramlande juveler och stela flugor försöka klappa händerna till Magnus Ugglas ”Värsta grymma tjejen”. Tankarna går till tecknade Disney-sälar som längtar efter fisk.

Och om själva underhållningen är en spegel av publikens och bröllopsparets smak ... era arma stackare. Kul liv.

Torra skämt

Det är en väldigt pliktskyldig och väntad blandning av lite opera, lite Edith Piaf, lite Hugo Alfvén, lite jazz, lite Salem Al Fakir, lite torra skämt och förnumstigheter från kvällens konferencier – Konserthusets chef Stefan Forsberg – lite Orphei Drängar och en munter klarinett.

Några axplock från programmet:

Att Lars Clevemans fina version av ”Nessun dorma” får stort bifall är knappast överraskande. Det är ändå societetens ”Born to run”.

De som avskyr monarkin kan glädja sig åt The Real Groups vokala ”skiddi-bom-bap”-akrobatik. Med såna vänner behövs inga fiender. Om kungafamiljen fortsätter att synas tillsammans med The Real Group kommer Slottet att rasa av sig självt.

Saknar Robert Gustafsson

Och kvällens förmodade höjdpunkt, Roxette, blir tyvärr ett antiklimax. Dels gör duon en klumpig ”Rhapsody in rock”-version av ”The look” tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Och dels har Marie Fredriksson inte alls samma lyster och power som förut.

Och jag saknar hela tiden en Robert Gustafsson. Nån som kan komma in och skämta bort det överdrivet innerliga och ärkesvenska allvaret med nån sorts finess.

Men det finns några höjdpunkter.

När Peter Jöback sjunger ”She” känns föreställningen äntligen som en söt romantisk komedi med Julia Roberts och Hugh Grant i huvudrollerna.

Detsamma gäller för Lisa Nilssons cover på Kents ”Utan dina andetag”. Låten är inte bara en av Jocke Bergs vackraste kärlekslåtar. Texten är också befriad från alla tomma plattityder som brukar dukas fram som kanapéer i dessa sammanhang.

Alla cyniker – och jag kan förstå om de har en tidig julafton dessa dagar – exploderar säkert av finalen:

Först en ”Live aid”-version av Elvis Presleys ”Can’t help falling in love”, framförd av alla medverkande artister. Och sen den övergulliga hyllningen av barnen i Adolf Fredriks musikklasser.

Rörande mot slutet

Jag kan raljera i flera dygn över den folkliga och festliga kitschen.

Men det är samtidigt så harmlöst och rörande.

Där, precis mot slutet, känns det plötsligt som att konserten verkligen handlar om ett bröllop mellan en kronprinsessa och en mandolincharmör från Ockelbo.

Och inte om en invigning av ett museum.

FAKTA

Här är alla artisterna och låtarna

1. ”Festspel” (inledningslåt, Hugo Alfvén)

2. ”Jag elsker dig” (Malena Ernman & Roland Pöntinen)

3. ”Värsta grymma tjejen” (Magnus Uggla)

4. ”Hymne à l’amour” (Helen Sjöholm)

5. ”Let’s be happy” (Martin Fröst)

6. ”All day love” (Salem Al Fakir)

7. ”Nessun dorma” (Lars Cleveman)

8. ”Ouvertyr till Ruslan & Ludmila” (Kungliga Filharmonikerna)

9. ”She” (Peter Jöback)

10. ”Bröllopskören” (Orphei Drängar)

11. ”Kärleksvisan” (Sarah Dawn Finer)

12. ”Lovers” (Jazz Divas of Scandinavia)

13. ”Deh vieni alla finestra” ur ”Don Giovanni” (Peter Mattei)

14. ”Utan dina andetag” (Lisa Nilsson)

15. ”Gee! Mine or Mozart’s?” (The Real Group)

16. ”At last” (Lisa Nilsson & Sarah Dawn Finer)

17. ”Csárdás/Flight of the bumble bee” (Malena Ernman & Martin Fröst)

18. Wu Zhengdan & Wei Baohua (Ett mycket vigt balettnummer)

19. ”Come what may” (Helen Sjöholm & Peter Jöback)

20. ”The look” (Roxette)

21. ”Can’t help falling in love” (alla)

22. ”I morr’n är det bröllopskalas” (Kör från Adolf Fredriks musikklasser)