Dagens namn: Vega
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.

Så lyckas du med löpningen

Löpexpertens bästa tips

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

7. Löpteknik

Hannah&Amanda från noll till milen.

Hannah&Amanda ger nu sig ut på sin stora utmaning - att lyckas med löpträningen. Till sin hjälp har de löpexperten Emil Lauri som här nedan och i filmer kommer hjälpa oss alla mot milen!

 

Därför ska du jobba med din löpteknik


Med en förbättrad löpteknik och ett effektivare löpsteg kommer du att förbruka mindre energi för att ta dig fram.  Du kommer att kunna springa både snabbare och orka springa längre än tidigare och övningarna är varken särskilt avancerade eller tidskrävande att genomföra. Förutom ett roligt inslag i träningen är det också ett utmärkt sätt att öka rörligheten i leder och stärka musklerna i vrister, vader och ljumskar på ett naturligt sätt.


Målet med de övningar vi genomför är att vi ska få ett lättare löpsteg och en bättre hållning när vi springer. Vi strävar efter att bygga upp våra vader så att vi klarar av att inte falla igenom, utan att istället ha en högre hållning när vi springer. Vi vill försöka hitta ett naturligt löpsteg där vi börjar fotisättningen med tyngdpunkten längre fram istället för att sätta i hälen i en alltför skarp vinkel, då detta lätt bromsar kraften och farten när vi springer. För att nå dit och orka hålla oss uppe när vi springer krävs det att vi jobbar med ett antal övningar parallellt med vår konditionsträning.


Att tänka på i alla övningar


Hålla en upprätt och något framåtlutad hållning och en hög blick. En hög blick hjälper oss att få en bra hållning när vi springer.


Håll höften framåt och jobba på framfoten istället för på hälen. Detta hjälper till att hålla oss uppe och inte falla igenom.


Vi strävar inte efter att endast springa på tå när vi väl springer. Det ger oss en alltför hård belastning på våra vader, förutsatt att vi inte har extremt välutvecklad vadmuskulatur. MEN, nästan samtliga motionslöpare och ovana löpare har en alltför kraftig hälisättning, vilket varken är effektivt för att ta sig fram snabbt eller särskilt skonsamt för kroppen eftersom varje kraftig hälisättning verkar som en bromsande stöt som sliter på din kropp. Därför försöker vi överdriva tanken att vi springer på tå till en början. Det optimala löpsteget för de flesta är att vi hittar en isättning på mellanfoten i en rullande rörelse över foten, vilket ändå känns som att man springer på tå för de flesta som tidigare inte reflekterat över fotisättningen.


Hellre få fokuserade upprepningar med helhjärtad insats än många repetitioner med halvdan insats. Se till att jobba med tåhävningar, tåhävningar och ännu mera tåhävningar för att bygga upp grunden.


Gör aldrig en övning som inte känns bra för dig. Hitta och välj ut de övningar du tycker är kul och de som känns bra att genomföra för just dig.

SENASTE NYTT

C/o Hannah & Amanda

Visa fler
Om Aftonbladet