Dagens namn: Bartolomeus
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
ANNONS

Oväntad hjälp efter krocken löste livspusslet

”Det gick så smidigt det kan gå”, säger Peter Lindqvist om Hämtservice.   ”Det gick så smidigt det kan gå”, säger Peter Lindqvist om Hämtservice.
Trygg-Hansa

När familjens bil blev påkörd trodde Peter Lindqvist, 43, att han inte skulle kunna ta sig till jobbet på flera veckor.

Men när han anmälde skadan till försäkringsbolaget blev han glatt överraskad.

– Det gick så smidigt som det kan gå. Vi behövde inte ens åka till verkstaden, säger han.

Peter Lindqvists hustru skulle lämna sonen på skolan när olyckan var framme. En annan bilist körde på deras Volvo från sidan på parkeringen.

– Det gick att köra hem bilen, men den fick plåtskador och ett hjul blev snett, berättar Peter.

Familjen bor i ett område i Nacka med glesa bussförbindelser. Peter är ljudtekniker och jobbar på nätterna, och när bilen skulle lämnas in på verkstad var han orolig att han inte skulle kunna ta sig till jobbet på flera veckor.

Men när han kontaktade Trygg-Hansa fick han positiva nyheter. Det visade sig nämligen att både familjen och den som körde på bilen hade bilförsäkring med Hämtservice och hyrbilstillägg.

Räddade inkomsterna

Peter hade räknat med att den skadade bilen skulle ställa till med strul i vardagspusslet. Men det löste sig mycket enklare än han hade vågat hoppas på.

– Trygg-Hansa kom hit och hämtade vår bil en tid som passade oss och körde den till verkstaden. Vi behövde inte ens lämna huset, det enda vi gjorde var att boka en verkstadstid. Det gick så smidigt som det nu kan gå när man har fått bilen förstörd, säger Peter.

I och med hyrbilstillägget fick de även en hyrbil som lämnades vid samma tillfälle.

– Hyrbilstillägget räddade mina inkomster under den här perioden eftersom jag inte hade kunnat ta mig till jobbet annars.

Slutade med ett oväntat köp

Under tiden bilen var på verkstaden kunde Peter följa händelseförloppet via en app. När bilen så var lagad fick de den hemkörd en tid som passade dem.

Men när de fått tillbaka sin bil tog historien en något oväntad vändning.

– Vi tyckte så mycket om hyrbilen vi haft under tiden, så när vi fick tillbaka vår gamla Volvo var vi inte så sugna på den längre. Det slutade faktiskt med att vi sålde den och köpte en likadan som hyrbilen, skrattar Peter.

Innan olyckan på parkeringen hade Peter inte så bra koll på vad deras försäkring innehöll, berättar han.

– Grejen med försäkringar är ju att man inte vill behöva använda dem. Man kollar vad som ingår och vilka tillägg man väljer när man tecknar försäkringen, sen glömmer man det lätt. Så jag blev glatt överraskad över att vi hade varit så duktiga.

 

EXTERN LÄNK:

Läs mer och teckna bilförsäkring med Hämtservice här! 

 

Annons:

Detta innehåll är framtaget av vår partner.

Det är inte skrivet av och behöver inte nödvändigtvis reflektera Aftonbladet-redaktionens åsikter.

Advertisement
Om Aftonbladet