ÅSIKT

Vi bilister betalar dyrt – var är miljövinsten?

Debattören: Nya bilskatten skulle slå hårt utan att göra nytta för klimatet

Intäkterna från regeringens nya bilskatt öronmärks inte för att skapa någon klimatnytta. Motormännen kommer aldrig att acceptera att mer skatt läggs på befintliga bilar, skriver Fredrik Daveby.
Foto: SUSANNE KRONHOLM/JOHNÉR
Intäkterna från regeringens nya bilskatt öronmärks inte för att skapa någon klimatnytta. Motormännen kommer aldrig att acceptera att mer skatt läggs på befintliga bilar, skriver Fredrik Daveby.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT. Över två miljarder. Så mycket vill regeringen dra in i ökad skatt på bilismen varje år. Motormännen råder ministern att investera efter egen princip – mest klimatnytta per krona.

Efter att regeringen under våren gett besked om den nya bilskatten står det klart att över två miljarder i extra skatt ska tas från i stort sett alla som har bil. Redan i dag betalar bilisten dubbelt upp i form av skatter och avgifter jämfört med de kostnader som den orsakar samhälle och miljö. Bilisterna står alltså redan i dag för betydande intäkter till statskassan. Pengar som trots detta sällan går till investeringar för mer hållbar och säkrare bilism.

Idén med den nya bilskatten är att få folk att köra mer miljövänligt. Det uppgav i vilket fall regeringen själva i sitt förslag. Målet är att ”öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp”. Klimatnytta är alltså det enda skälet till den nya skatten.

De nya intäkterna öronmärks dock inte för att skapa någon klimatnytta. Motormännen kommer aldrig att acceptera att mer skatt läggs på befintliga bilar, men om regeringen står fast vid ökad skatt för nästan alla hushåll bör pengarna åtminstone användas till att göra klimatnytta och hjälpa vanligt folk att ställa om till ett mer miljövänligt alternativ.

Vi har räknat ut vad Sveriges bilister kan förvänta sig av de nya satsningarna. Här är Motormännens förslag på hur två miljarder faktiskt kan hjälpa till att få en grönare, hållbar bilism:

Skrota 200 000 gamla bilar. Gör en miljövinst och hjälp de som har de sämsta bilarna att ställa om. En premie på 10 000 kronor innebär att många får möjlighet att med denna handpenning byta upp sig till en lite nyare och samtidigt säkrare bil.

Satsa på vätgas. Bilarna finns, men infrastrukturen har Sverige gått miste om. Två miljarder skulle ge ett rikstäckande nätverk på ungefär 200 vätgasstationer.

Kör på förnybart. Med biodrivmedel som syntetiska bränslen från vår skog och lokal biogas blir omställningen enklare för många som ännu inte kunnat köpa de nyaste bilarna. Två miljarder räcker till ett bio-raffinaderi och tredubbel bonus till 44 000 nya biogasbilar. Lika många som det totala antalet gasbilar i Sverige i år, 2017!

Dubbla premien på nollutsläppsbilar till 90 000 kronor. Det skulle ge 11 000 nya utsläppsfria el- eller vätgasbilar, vilket kommer väl till pass när infrastrukturen kommit på plats.

Med dessa förslag skulle Sverige stå oerhört mycket bättre rustat än i dag inför omställningen, och Sveriges bilister skulle ges en rimlig chans att ställa om innan 2030.


Fredrik Daveby


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

FAKTA

DEBATTÖREN

Fredrik Daveby, vd Motormännen

DEBATTÖREN

Nio av tio bilar som säljs kommer att få höjd skatt i framtiden, enligt ett nytt förslag från regeringen. Tanken är att fler ska byta till miljövänliga bilar – men de nya intäkterna öronmärks inte för att skapa någon klimatnytta, skriver debattören och listar förslag på hur pengarna kan användas för att göra verklig förändring.