ÅSIKT

Passar inte invandrare på fina NK?

NOBBADE AV VARUHUSET Reklamelevernas utställning fick inte ställas ut inne på NK utan visades i stället på trottoaren utanför.
Foto: ROGER SCHEDERIN
NOBBADE AV VARUHUSET Reklamelevernas utställning fick inte ställas ut inne på NK utan visades i stället på trottoaren utanför.
DEBATT

Eleverna på en reklamskola i Stockholm fick i uppdrag att göra sin slututställning på temat NK: ett av Sveriges mest välkända varumärken. Utställningen skulle visas upp på varuhuset när den var klar.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Men till skillnad från klasskompisarna fick Johan Junker, Andreas Bergman och Oskar Karlin nobben när de var färdiga med sitt projekt. Uställningen passade inte in fick de höra. Istället ställdes projektet ut på trottoaren utanför NK.

Och här på Aftonbladet Debatt i dag.

Det ursprungliga temat för Forsbergs skolas slututställning var att utveckla shopping och anpassa den till samtiden och framtiden. I vårt projekt ville vi ta ett steg mot en dynamisk, mångkulturell shopping. Vi ville att fler invandrare skulle känna sig välkomna på NK och därmedbredda varuhusets kulturella och etniska målgrupp.

Målet var att NK skulle agera förebild i ett samhälle där invandrare blir mer köpstarka i takt med deras ökade integrering. Fyra personer plockades från gatan. Vi pratade om levnadssätt, shoppingkultur och statussymboler. De avbildades i form av skyltdockor som skulle placeras ut på varuhuset.

När NK öppnade var alla välkomna oavsett bakgrund och det fanns inget köptvång, något som var nytt för ett exklusivt varuhus.

Vår förhoppning och vision var att NK tack vare sin bakgrund, uttalade målsättning, geografiska plats, storlek och möjlighet att tillvarata många olika intressen samtidigt skulle kunna fungera lite som ett verktyg för att öka integreringen.

Sakfrågan och debatten är nu viktigare än att vi blivit refuserade av NK. Vi anser att reklamare känner sig förhindrade att verka för att det ska bli en förändring.

Det beror framför allt på att de flesta kunder inte vågar ta ett steg mot att ha en mer verklighetsförankrad skildring av Sveriges befolkning i kampanjer och marknadsföring i övrigt. Även om det förekommer att invandrare framträder i reklam så finns oftast en aspekt av ironi eller lyteskomik kring detta.

NK skulle med sitt starka varumärke kunna gå i bräschen för ett modernare tankesätt och på det sättet även överbrygga klyftor mellan förorten och innerstan.

Utdrag ur intervjuer som ingår i utställningen med tre personer bosatta i förorter i Stockholm.

Folk klär upp sig när de åker in för att handla på NK

Christian Zamora Peres:

Det känns inte riktigt som om NK är öppet för alla

Behzad Roodecki:

De som jobbar där skulle se att jag inte har pengar

Paola Garcia:

Andreas Bergman , Johan Junker , Oskar Karlin