ÅSIKT

En kåt tonårsidol som tänder på att få stryk

Christina Aguileras nya video fick Maria Englund att bli riktigt förbannad. Videon liknar mer en pornografisk kortfilm än ett marknadsföringsmedel för en etablerad artist med ung publik, skriver Maria Englund på Aftonbladet Debatt idag.
Christina Aguileras nya video fick Maria Englund att bli riktigt förbannad. Videon liknar mer en pornografisk kortfilm än ett marknadsföringsmedel för en etablerad artist med ung publik, skriver Maria Englund på Aftonbladet Debatt idag.
DEBATT

Christina Aguilera började som en vän konkurrent till Britney Spears. Men inte längre. Maria Englund såg hennes nya video på ZTV och hennes summering lyder: ”en kåt och alltid villig tjej som tänder på att få ordentligt med stryk och som gärna låter sig sättas på av ett stort antal okända, maskerade män.”

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Maria Englund uppmanar nu alla hyresvärdar och bostadsrättsföreningar att ta bort ZTV och MTV ur sitt kabelutbud eftersom deras innehåll liknar TV1000:s porrfilmer.

ZTV visade vid 15-tiden i söndags Christina Aguileras senaste video till singeln ”Dirrty”. Detta är anmält till brittiska granskningsnämnden för tv, Independent Television Commission (ITC), då videon definitivt inte är lämplig att visa på tider då barn ser på tv.

Videon visar Christina Aguilera iklädd (läs avklädd) röda, små trosor, chaps (skrevlösa cowboy-byxor) och bh, som skrevar, juckar, smeker sig själv och simulerar samlagsställningar samtidigt som hon är omringad av ett flertal maskerade män som smeker henne.

I bakgrunden ser man i en scen en kvinna som är halvt indragen i ett rum som ser ut att kämpa för sitt liv. I en annan scen boxas Christina Aguilera i en boxningsring.

Videon kombinerar sex och våld på ett sätt som för tankarna till sado-masochism, gruppvåldtäkter och pedofili snarare än till popmusik och liknar mer en pornografisk kortfilm än ett marknadsföringsmedel för en etablerad artist med en ung publik.

Denna video är, till skillnad från tidigare, inte riktad till barn, vilket man också har upplyst mig om från Aguileras skivbolag BMG. Anledningen till hennes ”helomvändning” är enligt BMG att Christina har utvecklats och att hon inte stöder den dubbelmoral som många kopplar ihop med till exempel största konkurrenten Britney Spears.

Christina vill visa vem hon är idag med sin musik och med sin video. Om man ska tro henne på orden, så är hon i dag en kåt och alltid villig tjej som tänder på att få ordentligt med stryk och som gärna låter sig sättas på av ett stort antal okända, maskerade män.

När jag för BMG påpekade det olämpliga i att producera en musikvideo som sänder ut sådana signaler, oavsett om den riktar sig till barn eller vuxna, så hänvisade man till de manliga hiphop-artister som i sina videor låter sig omgärdas av i det närmaste nakna kvinnor (flickor?) som är totalt underlägsna, och ansåg att det är vedervärdigt hur dessa kvinnor porträtteras i videorna. Om man nu tycker att den bilden av kvinnor som förmedlas i de musikvideorna är obehaglig och sexistisk, så är det väl inte något som man själv ska ta efter?

Resonemanget att om alla andra gör det, så är det okej för mig att göra likadant är felaktigt och ytterst oansvarigt. Skivbolagen, artisterna och tv-kanalerna har ett gemensamt ansvar för vad som produceras, lanseras och når ut till allmänheten.

Särskilt stort är ansvaret om man riktar sig till barn och ungdomar, eftersom popartister är stil- och normbildande och musikkulturen har en enorm genomslagskraft bland dessa grupper.

Hos ZTV säger man att man inte kan välja bort en video om MTV visar den, eftersom ZTV är en liten, kommersiell kanal och man skulle till slut gå i konkurs, för att tittarna, det vill säga barnen och ungdomarna, skulle tycka att MTV är mycket ”coolare” än ZTV.

ZTV anser att det är upp till skivbolagen att välja hur de vill lansera sina artister. Dock är det genom tv-kanalerna som musikvideorna når ut till allmänheten och skivköparna.

Om tv-kanalerna valde att inte visa pornografiska eller på andra sätt smaklösa, vulgära och för vissa tittargrupper skadliga musikvideor, så skulle dessa inte heller produceras.

Riktar man sig till barn och ungdomar, vilket ZTV gör, så måste man också ta ansvar för vad som sänds och vilka kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser som kan komma av att barn ser en video som glorifierar våld och sänder ut signaler att flickor (för Christina Aguilera ser ut som en 13-åring i kroppen) inte är något annat än villiga hål och att sex är något man ska vilja ha. Jämt. Och med vem som helst.

Hur kommer dessa unga flickor att förhålla sig till sin egen sexualitet när de växer upp? Vilken bild kommer de pojkar som idag ser en sådan video att ha av kvinnor när de blir äldre?

MTV:s jurister har beslutat att videon inte bör sändas mellan kl 16 och 19, då den är olämplig för unga tittare. Anledningen till detta är enligt BMG inte att den är för vulgär eller att gruppsex- och våldtäktsanspelningarna skulle vara skadliga för barn, utan det farliga ligger i att Christina Aguilera boxas utan huvudskydd i en scen.

Att man anser att våldet är skadligt är helt riktigt, men det gäller inte bara enstaka scener i videon. Videon illustrerar olika former av övergrepp från den första bildrutan till den sista och faktum är att jag som tittare kände mig kränkt efter att ha sett den.

Musikbranschen har alltid spelat på sex för att sälja. Men barn och sex hör inte ihop, och barn ska inte exponeras för sådant som de kan ta skada av, vare sig kort- eller långsiktigt. Det är alla vuxnas ansvar.

Ska man kommunicera med barn måste man göra det på barns nivå. Att påtvinga dem en sexualitet innan de är redo leder till att de tar steg som de inte är mogna att ta och skapar också en press på dem att göra saker de inte vill i tron att ”alla andra” gör det.

Att sexualisera barn på det sättet som har skett under de senaste åren ger också signaler att barn är ”lovliga” och vissa personer som inte vet var gränsen går kan också få uppfattningen att barn vill saker som de inte är mogna nog att hantera. En sådan bild av barn som musik- och reklambranscherna har lanserat uppmuntrar pedofiler och andra som vill utnyttja barn för sina egna syften.

Samhället måste klart och tydligt ta ställning mot att barn ges vuxenattribut och tas ifrån sin rätt att i lugn och ro få vara barn. Det är inte okej att ha sex med barn och det är inte okej att ha sex när man är barn. Vem ska berätta detta för barnen?

Jag föreslår att hyresvärdar och bostadsrättsföreningar plockar bort både ZTV och MTV ur sina kabel-tv-basutbud på grund av att innehållet i dessa kanaler mer och mer börjar likna TV1000:s nattliga sändningar.

Enda sättet att få dessa kanaler att lyssna är att ta ifrån dem tittarna, för då förlorar de reklamintäkter. Föräldrar måste vara uppmärksamma på vad det är som visas i tv på barn- och ungdomskanaler, då tv-kanalerna själva verkar vara mycket ovilliga till att ta något eget ansvar beträffande vad som sänds.

ZTV och MTV kan vara ett tillval man gör själv, precis som TV1000. Då får föräldrarna själva ta ställning till om de anser att det är lämpligt att deras barn tittar på bland andra Christina Aguilera. Barn kan nämligen inte avgöra det själva. Och mår man som vuxen dåligt av att se något, så är det definitivt ett bevis för att barn inte borde se det.

Barn hinner bli vuxna tids nog, de behöver inte forceras i sin utveckling av någon, allra minst av sina ”förebilder”.

Maria Englund (Student)