ÅSIKT

Posten mobbar sina kunder

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Frank Bergå.
Frank Bergå.

TV-reklamen för nya Posten får oss att både skratta och känna obehag på en och samma gång.

Roy Andersson som skapat dessa små filmscener har ett alldeles eget sätt att måla den svenska vardagen i dova färgskalor.

I den kanske mest minnesvärda episod av reklamserien för ”Nya Posten” ser vi en gammal kuf smyga runt på en bensinstation. Han kan ju inte acceptera att Postens service numera finns på detta ställe och han känner stor ilska och förvirring. Trots att han så småningom får sitt ärende uträttat, så utbrister han: ”Någon riktig post är det iallafall inte”.

Alla avsnitt handlar om just detta. Folk som inte kan acceptera att de gamla postkontoren rationaliserats bort och budskapet är omöjligt att ta miste på:

Alla vi som inte funnit oss till rätta och glatt accepterat den nya Posten är töntar och hopplösa ”lantisar”. Ja, vi är en samling sura, vresiga, överåriga bakåtsträvare. Kort sagt, det nya mediesamhällets förlorare.

Det obehagliga är att Posten med dessa filmer gör lång näsa åt sina trognaste kunder. Det drabbar alla oss som känner förvirring och osäkerhet.

Vi som blir förbannade när vi får beskedet i postluckan att kuvert numera måste köpas i pressbyrån, paket hämtas på Konsum och utbetalningar görs på något som heter ”Svensk Kassatjänst” och som ser ut som en anonym tvättinrättning. Vi har plötsligt blivit mediebranschens driftkuckuar. Det är så här reklamfolket runt Stureplan i Stockholm ser på oss ute i landet, vi som inte förstått vårt eget bästa och som nu ska övertygas om nedläggningens välsignelse, medan de själva sköter sina ärenden via internet.

”Töntar” är

populära i tv-reklamen i dag. En känd inredningsfirma framställer en skäggig ädelskåning som helt hopplös och lat i en reklamkampanj för parkettgolv och Ica har sin egen ”reklamsåpa”, men där är det personalen som framställs som hopplös. Ica har förstått att man inte mobbar sina egna kunder i reklamen. Posten har tydligen inte denna uppfattning, fast hur de förmått en av våra bästa regissörer med sin känsla för de små och utsatta i samhället att ställa upp är obegripligt.

Frank Bergå (journalist)