ÅSIKT

Sälj ut Vin & Sprit

Den hårda marknadsföringen av Absolut Vodka går inte ihop med den svenska alkoholpolitiken. Det är en av anledningarna till att svenska staten bör sälja ut Vin & Sprit. Stater ska inte ägna sig åt dubbelmoral, skriver Gabriel Romanus och Sven-Olov Carlsson på Aftonbladet Debatt.
Foto: LASSE ALLARD
Den hårda marknadsföringen av Absolut Vodka går inte ihop med den svenska alkoholpolitiken. Det är en av anledningarna till att svenska staten bör sälja ut Vin & Sprit. Stater ska inte ägna sig åt dubbelmoral, skriver Gabriel Romanus och Sven-Olov Carlsson på Aftonbladet Debatt.
DEBATT

Var du bakis i går?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Du hade kunnat trösta dig med att du bidragit till statskassan eftersom det du drack på nyår naturligtvis kommit via Vin & Sprit AB.

Men det är en klen tröst – rentav omoralisk.

Genom sina goda kontakter med finansdepartementet kan Vin & Sprit AB bedriva effektiv lobbyverksamhet mot den svenska sociala alkoholpolitiken.

Detta hyckleri måste upphöra. Staten borde sälja ut Vin & Sprit.

Det skriver idag Systembolagets förre vd Gabriel Romanus och Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande för IOGT-NTO.

”Varför ska svenska staten sälja sprit i USA? ” Den frågan ställde Lena Mellin i en analys i Aftonbladet nyligen, när den senaste Vin & Sprit-skandalen avslöjades, som innebar sponsring av en tävling om ”årets lekkamrat” i en amerikansk porrtidning.

Vårt svar är: Svenska staten bör inte alls äga ett företag som exporterar sprit, i synnerhet inte ett som bedriver världens kanske mest aggressiva marknadsföring för att få människor att dricka mer vodka. Det är dubbelmoral när staten strävar efter att svenskarna ska dricka mindre alkohol, och gå över till svagare drycker, och statens eget bolag samtidigt arbetar för att öka spritdrickandet utomlands, och då använder metoder som vi inte accepterar här hemma. Stater ska inte ägna sig åt dubbelmoral.

Två skäl brukar framföras, för att staten ska behålla Vin & Sprit AB.

För det första gläder man sig åt att bolaget levererar in många vinstkronor till staten. Förra året en halv miljard.

Vår kommentar: I längden blir det ohållbart att staten tjänar pengar på att bryta mot sina egna principer. Det är både bättre politik och bättre ekonomi att sälja företaget medan tid är.

Det påstås att enbart varumärket Absolut är värt tjugo miljarder. Bäst att sälja innan fler skandaler leder till att varumärket förlorar sitt värde.

För det andra tror en del att staten som ägare kan ha ett positivt inflytande på den svens-ka alkoholbranschen. Om ett multinationellt spritföretag tog över Vin & Sprit, riskeras en ”brutalisering” av den svenska spritmarknaden, som Göran Persson uttryckte saken vid senaste IOGT-NTO-kongressen.

Vår kommentar: Det är länge sedan Vin & Sprit stod för en särskild etik i alkoholförsäljningen. Man har i många år gått i spetsen när det gäller att tänja den svenska marknadsföringslagstiftningen till det yttersta. Och utomlands är man ännu värre. Det blir nog inte lätt att hitta något multinationellt företag som är brutalare än Vin & Sprit.

Skälen för att staten ska göra sig av med Vin & Sprit är starkare än någonsin. De flesta är överens om att det är viktigt för Sverige att få förståelse för den svenska alkoholpolitiken. EU-anpassningen har redan lett till att vi dricker mer än på hundra år. Vin & Sprit undergräver ständigt förtroendet för uppriktigheten i den svenska politiken.

I dag är den svenska lagstiftningen mot alkoholreklam hotad av EG-rätten. Hur ska vi få trovärdighet för att det är viktigt att begränsa marknadsföringen av sprit, när svenska statens eget bolag ständigt gör sådant utomlands som Sveriges regering och riksdag säger leder till ökade alkoholskador?

Ett av målen för svensk alkoholpolitik har länge varit att stimulera människor att gå över från sprit till svagare drycker. Samtidigt gör V&S allt för att hålla liv i brännvinstraditionen. Ett klassiskt övertramp var när V&S försökte övertyga de amerikanska konsumenterna om att den ”Absoluta julglädjen” uppstår när man dricker vodka. Den annonsen måste ha känts som ett grovt hån av många amerikanska mödrar och barn i familjer där pappa dricker för mycket till julen.

Nu försöker man sälja in ett nytt vodkamärke genom att sponsra nakna damer och våta vodkafester. Visserligen bedyrar V&S ledning att man inget visste, men det är inte första gången kvinnokroppen exploateras i V&S amerikanska marknadsföring. Man tycks inte ha lärt särskilt mycket av tidigare erfarenheter.

I Sverige har många idrottsledare gjort stora ansträngningar för att idrotten ska vara alkoholfri, ofta i samarbete med Systembolaget. Samtidigt har V&S ägnat sig åt sponsring och alkoholreklam i samband med idrottstävlingar. I en artikelserie i Aftonbladet i juni i år visade Peter Kadhammar att V&S marknadsföring är inriktad på att värva unga människor som konsumenter - ironiskt nog under ledning av den tidigare simmarhjälten Bengt Baron.

Det är alltså lätt för vem som helst att se, att V&S uppträdande inte alls stämmer med den politik som Sverige bedriver officiellt - både här hemma och internationellt, t ex inom Världshälsoorganisationen (WHO). Men det finns också ett annat, mindre synligt skäl till att V&S är en belastning för svensk alkoholpolitik:

Genom sina goda kontakter med finansdepartementet kan V&S bedriva effektiv lobbyverksamhet mot den svenska sociala alkoholpolitiken. Dess vd var tidigare statssekreterare i finansdepartementet. Dess förre vd var tidigare socialdemokratisk partiombudsman och riksdagsman, och anlitad av finansdepartementet som utredare. Förre finansministern Kjell-Olof Feldt blev efter sin avgång styrelseordförande i V&S.

Vid flera tillfällen har företrädare för V&S kritiserat den svenska alkoholpolitiken, och t ex krävt sänkta alkoholskatter. Genom sitt medlemskap i den kommersiella alkoholnäringens lobbyorganisation Sprit- och vinleverantörsföreningen står man också bakom dess försök att t ex öka möjligheten till kommersiell alkoholreklam. Även bakom kulisserna har V&S verkat för försvagning av den svenska alkoholpolitiken.

Den här kopplingen bör vara särskilt pinsam för socialdemokraterna, även om den har gällt under regeringar av alla färger.

Samtidigt som socialdemokraterna som parti företräder en socialt ansvarsfull alkoholpolitik, har en rad ledande partiföreträdare varit nära lierade med V&S, som under årtionden har stått för en helt annan syn.

Utöver de nämnda har t ex Leif Pagrotsky och Erik Åsbrink tidigare suttit i V&S styrelse, liksom Pär Nuder det senaste året.

Kritiken för

dubbelmoral drabbar givetvis alla som accepterar att staten fortfarande driver ett bolag vars verksamhet går stick i stäv mot svensk socialpolitik. Men den drabbar särskilt hårt socialdemokraterna. Det må vara, att ett multinationellt företag, som tog över V&S, skulle vara nästan lika ”brutalt” som Vin & Sprit är nu. Men ett sådant företag skulle inte hållas om ryggen av Sveriges största och mäktigaste parti. Det är en viktig skillnad.

Sven-Olov Carlsson (Förbundsordförande IOGT-NTO), Gabriel Romanus (Ordförande i Nordiskt alkohol- och narkotikapolitiskt samarbete NordAN)