ÅSIKT

Sensationellt fel om Absolut

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Förra finansministrarna Kjell-Olof Feldt och Erik Åsbrink skrev så här apropå Absolut Vodka på Debattsidan i onsdags:

”Vår erfarenhet är att Vin & Sprit AB bemödat sig om att vara ett föredöme i branschen när det gäller etik och att företagets marknadsföring på exportmarknaden varit mer återhållsam än de flesta av de internationella kollegerna.”

Det är ett sensationellt påstående.

När jag i våras undersökte lanseringen av Absolut Vodka i USA talade jag med en rad experter. Konsulten David Morrison, specialist på ungdomsmarknaden, sa:

– Absolut Vodka har varit mycket aggressiva och mycket kreativa. Absolut är en fantastisk annonsör. Och de är utan tvivel orienterade mot unga människor. Absolut dricks överallt på college (där eleverna är 18 till 21 år).

Det var inget löst tyckande. Charles Atkin, professor i media och kommunikation vid Michigan State University, sa:

– Absolut är den mest effektiva spritreklamen. Den fångar tonåringar och unga vuxna... Alkoholföretagen vill bygga kundlojaliteter så tidigt som möjligt. De som är under 21 dricker 15 procent av all alkohol i USA. Man kan inte ignorera den marknaden.

Doktor Leslie Snyder på University of Connecticut arbetar med en stor undersökning av 15–26-åringars utsatthet för spritreklam. Hon sa:

– Vi har aldrig sett en reklamkampanj liknande Absoluts i varaktighet... Absolut är det mest annonserade märket. Bland collegestudenter är igenkänningen av Absolut nästan universell.

Inte heller detta var något löst tyckande. Vin & Sprit är visserligen ett maniskt hemlighetsfullt företag; man mörkar marknadsföringskostnaderna som om hela Sveriges existens stod på spel. Men i USA finns siffror att tillgå.

Sedan 1990 har Absolut varit det spritmärke som satsat mest på marknadsföring. Branschorganet Adams Liquor Handbook kallar Absolut ”kung bland annonsörer av destillerade drycker”. År 2000 spenderade Absolut 13,8 miljoner dollar mer på annonser, radio- och utomhusreklam än tvåan på topplistan, Hennessy.

Denna massiva reklamkampanj, år efter år, har resulterat i att Absolut blivit kult bland amerikanska ungdomar. Företagets berömda annonser med flaskan är samlarobjekt. Jag besökte en klass för alkoholiserade tonåringar på Emory Grove-skolan i Gaithersburg. Fem av 14 tonåringar hade samlat Absoluts annonser, en sjätte hade samlat på flaskorna.

Feldt och Åsbrink skriver att de har ”erfarenhet” av att Vin & Sprit bemödat sig om att vara ett ”föredöme” när det gäller etik. Vilken erfarenhet? Vin & Sprit har ju inte ens någon policy för sin annonsering.

Och vilken återhållsamhet är det Feldt och Åsbrink talar om? Berätta! Fakta tack!

Peter Kadhammar (Reporter på Aftonbladet)