ÅSIKT

Bojkotta H&M – välj Twilfit

1 av 2 | Foto: H&M
JULTECKEN H&M:s jättelika annonskampanjer är ett säkert jultecken som fått riksdagspartiernas kvinnoförbund att reagera gemensamt: ”De späder på sex- och utseendefixeringen i samhället”, skiver de i dag.
DEBATT

På väg ut i julruschen? Riksdagspartiernas kvinnoförbund har ett drastiskt klapptips:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Bojkotta H&M och handla julklapparna på Twilfit i år.

– Inget klirr i kassan – inga högklackade anorektiker nästa advent! skriver Ulla Hoffmann (v), Annika Qarlsson (c), Nalin Pekgul (s), Catharina Elmsäter-Svärd (m), Helena Bargholtz (fp), Désirée Pethrus Engström (kd) och Ewa Larsson (mp).

Hurra för Twilfit!

Ögonen möter mig, blicken suger fast mig och lovar himmelriket. Han lutar sig manligt framåt och spänner ögonen i mig och låter musklerna spela. Magen, med många timmars träning, drar min blick nedåt för att fastna... på kalsongerna med stort K. På lätt böjda muskulösa ben står han där på annonspelare efter annonspelare över hela landet. På stadiga fötter i ett par svarta loafers.

Nej – ni behöver inte ge er ut och leta, denna annons har inte synts till och vi vill inte se den heller. Men däremot är landet fullt av annonser som vi upprepade gånger bett att få slippa. Och äntligen är det ett företag som har lyssnat på oss och förstått att det är kläderna vi vill se och inte onaturligt smala modeller i utmanande poser.

– Hurra för Twilfit.

Sedan flera år är H&M:s annonskampanj ett säkert jultecken. Syftet är förstås att sälja så mycket som möjligt, men på köpet späder H&M på sex- och utseendefixeringen i samhället. Att lata marknadsförare använder sig av så enkel och fördummande kampanj år efter år är beklämmande. Det anses helt ok att sälja allt från underkläder till mobiltelefoner med kvinnlig nakenhet.

Kvinnor i alla åldrar är hjärtligt trötta på att vart vi går se dessa utmärglade tjejer iförda nästan ingenting. Därför känns det som en befrielse med Twilfits reklam där kläderna får tala för sig själva och var och en får tänka efter om dessa underkläder är något värt att satsa på inför julens begivenheter. Men är det då någon mening att lägga ner någon kraft och möda mot dessa reklamkampanjer? H&M fortsätter ju år efter år och nya kommer till, nivån blir allt lägre.

– Ja, makten ligger faktiskt i din och min hand, eller i vår plånbok faktiskt! För det som ingen insändare, debattartikel eller protestlista i världen kan åstadkomma kan du och jag göra samtidigt som vi julhandlar.

Vi kan välja var vi köper underkläder, för det är till kassalådan som företag som H&M lyssnar, det är där deras öron finns.

Inget klirr i kassan – inga högklackade anorektiker nästa advent! Med en uppmaning att använda din makt väl i julruschens sista hektiska dagar vill vi önska er alla en riktigt god jul.

Annika Qarlsson (Förbundsordförande Centerkvinnorna), Nalin Pekgul (Förbundsordförande S-kvinnor), Catharina Elmsäter-Svärd (Ordförande M-kvinnor), Helena Bargholtz (Ordförande Liberala kvinnor), Désirée Pethrus Engström (Förbundsordförande KD-kvinnor), Ulla Hoffmann (Partiordförande Vänsterpartiet), Ewa Larsson (Miljöpartiets kvinnoutskott)