ÅSIKT

Modet förstör killarna

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Debatten om den press unga tjejer utsätts för från skönhetsindustrin har dragit igång på allvar. Men också unga killar är offer för en förvriden kroppsfixering.

Det handlar naturligtvis inte om stringtrosor och push up-bh:ar till 14-åringar, utan om mer oskyldiga plagg som jeans, tröjor och skjortor. Men hysterin och de lömska tvångsmekanismerna är desamma. Vi ska köpa en ny identitet och forma om våra kroppar, för att bli godkända.

Detta är baksidan av det nya svenska modeundret där våra svenska designers och klädfirmor erövrar Europas huvudstäder. De hetaste märkena som främst riktar sig till unga män är ”J Lindeberg”, ”Tiger” och ”We”.

Det som bjuds ut är mest kläder som bara mycket smala personer kan bära. Slimmade skjortor, kavajer med snävt skuren midja, jackor som stramar över axlarna och knappt ger svängrum för armarna.

Stilen kallas futuristiskt rockmode och filosofin bakom modet är att du måste vara smal, vältränad och iförd dyra märkeskläder för att få vara där det händer saker.

Detta märks också tydligt på köerna utanför en del av de klubbar och diskotek som unga i våra storstäder vill besöka. Man står inte längre på ett led, utan i klunga framför entrén. Dörrvakten plockar sedan ut dem som anses passa in i mixen. Det är en audition där de snyggaste och tuffast klädda väljs ut och märkeskläderna fäller utslag.

Den nya extrema utseendefixeringen bland tonårskillar är naturligtvis inte något svenskt fenomen. I Europa är begreppet ”metrosexual” väl bekant, män som offrar alltmer av sin tid på sånt som tidigare ansetts omanligt. Som att lägga ner stora pengar på exklusiva hudvårdsprodukter, göra manikyr, och regelbundet shoppa kläder. Fotbollsspelaren David Beckham har blivit affischnamn för denna rörelse och i fotbollseliten är det idag lika viktigt att ha rätt märken på kläderna och en tuff frisyr som att köra rätt sportbil.

Det nya och mest skoningslösa med det rådande killmodet är att kroppen måste formas för att passa kläderna och inte tvärtom. Byxorna ska sitta så tajt och skjortorna ska smita åt så mycket att det inte finns plats för något extra kilo på kroppen. Att köpa nytt om man växer ur det gamla numret är nästan omöjligt för tonåringar med begränsad ekonomi. Det är bara att hoppas att modet blir vuxet igen och låter våra tonåringar skapa egna ideal och få vara ifred.

Frank Bergå (skribent)