ÅSIKT

Att skrämmas övertygar inte

Debattskolan 5 – om fördelar

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Skräckpropaganda fungerar dåligt. Det kan verka överraskande. Du läser just en kvällstidning som garanterat säljer lösnummer på läskigheter. Men det är en annan sak. Ska du övertyga någon ska du inte skrämmas.

Orsakerna är flera. Men det räcker med att veta att om du till exempel vill förbjuda rökning på restaurang, så får du fler med dig om du berättar hur mycket friskare vi alla kommer att bli och hur mycket roligare vi får i rökfri miljö än om du beskriver cancerfall och förvärrad bakfylla. Samma sak gäller u-landsbistånd, EU eller åtgärder mot sexuellt överförda sjukdomar. Det är roligt med kondom!

När ja-sidan började tala om hur hemskt det var att stå utanför EMU ökade chansen för nej till euron. (Sören Gylls uppenbarelse gjorde också en del nytta.)

Moderaternas reklambyrå är infiltrerad av fienden att döma av den propaganda de förlorar val efter val på, med slogans som:

”Det grova våldet ökar – Moderaterna!” Eller ”Din farmor törs inte gå ut – Moderaterna!” Eller ”Din son får inget jobb – Moderaterna!”

Jämför med socialdemokraternas paroller, från ”Gärna medalj – Men först en rejäl pension” till geniala ”Stolt men inte nöjd!”

Allt är bra, men vi gör det bättre! Så argumenterar vinnare.

Göran Hägg