ÅSIKT

Därför gör jag ölreklam

Zoran Lukic i Läsarnas val: Jag vill uppmuntra ett sundare umgänge med alkohol

1 av 2
Annons ur Aftonbladet den 9 april.
DEBATT

Min och mina tränarkollegors medverkan i reklamfilmumgänge med ölen för Norrlands Guld väckte stort intresse hos ”moralväktarna”. De som med vakna ögon och spända muskler alltid är redo att ingripa, om inte allt står rätt till med moral och etik i vårt underbart vackra Sverige.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Inget förvånande i det. Det var inte heller förvånande att de flesta av moralväktarna kom från medierna och politiken. Här finns ”de utvalda”, de som tar och får betalt för att bestämma sanningen för oss vanliga: vad som är rätt och fel, vad vi borde och inte borde få göra.

Allt utifrån sina egna värderingar, sin egen moral och framför allt utifrån sina egna intressen.

Att det sedan inte finns, eller kommer att finnas, moralväktare som säger upp sig, eller åtminstone fördömer, att deras egna tidningar och tv-bolag gör reklam för vin, öl och spel – om inte artiklar om ”bästa vin” och spelbilagor ska kallas för skönlitteratur – är en annan femma. Dubbelmoral?

Inget konstigt, som sagt, och inget problem att de gav sig på mig och startade något som kan liknas vid en rättegång. Problemet är att de tog sig friheten att vara ALLT i den rättegången: åklagare, vittne och domare. Har de inte glömt något? Jovisst, den svarande!

Om moralväktarna haft moral hade de ringt både mig och min förening, men först och främst Svenska fotbollförbundet. Då hade de kunnat få en förklaring till hur det gick till, varför och vad som låg bakom beslutet att göra reklamfilmen, och utifrån detta diskutera det ansvar som vi ledare har och måste ta.

Kampanjen för Norrlands Guld kom till genom samarbetsavtal mellan Svensk Elit Fotboll och Spendrups, som är ny huvudsponsor för Allsvenskan. Jag fick via min förening uppdrag att medverka i reklamfilmen. Innan jag tackade ja, diskuterade vi så klart eventuella konsekvenser av detta.

Även jag själv övervägde noga mitt beslut att medverka, men fann ingenting som stred mot de juridiska eller moraliska regler som gäller, särskilt med tanke på att det är Svenska fotbollförbundet, SFF, som står bakom kampanjen.

Enligt ett avtal mellan SFF och allsvenska lag har vi ledare och spelare en skyldighet att stå till förbundets förfogande vid evenemang som är arrangerade av just förbundet.

Mitt beslut att medverka påverkades även av faktum att det finns många lag och föreningar inom Europa och runtom i världen, som gör reklam och sponsras av olika ölföretag. Och vi är en del av Europa. Vi är varken mindre begåvade eller benägna att dricka mer än andra européer, bara för att ett lag är sponsrat av något ölbolag. Visst är svensken kanske temparemantsfattigare och mindre spontan, men definitivt inte dummare än till exempel tyskar, engelsmän, amerikaner och andra.

Det egentliga problemet är inte själva reklamen, utan det faktum att Sverige totalt misslyckats med sin alkoholpolitik. Medborgare behandlas än i dag som omogna och oförmögna att hantera sitt umgänge med alkohol utan myndigheternas förmynderi.

Om man i stället satsat på information och kunskap om alkohol och låtit individen bestämma över sig själv hade man, som övriga världen redan gjort, haft en annan syn på alkoholkonsumtion. Då hade inte alkoholen enbart förknippats med missbruk, fylla och våld.

Moralväktarna känner till det verkliga problemet, men varför ge sig på det? Det ger varken rubriker eller säljer lösnummer.

Precis tvärt emot vad moralväktarna anklagar mig och mina tränarkollegor för, vill jag uppmuntra till ett sundare umgänge med öl. Ett drickande utan fylla och definitivt utan våld.

Tidigare artiklar

Zoran Lukic , Tränare Örgryte IS