ÅSIKT

Lite upplopp ökar vinsten

Birger Schlaug: Industrin får sälja nya bilar och fler får jobb

Franska brandmän försöker släcka ännu en bilbrand.
Foto: stella pictures
Franska brandmän försöker släcka ännu en bilbrand.
DEBATT

Sitter på tåget mellan Katrineholm och Göteborg. Sitter och småpratar med grannen mitt emot. Han stoltserar över att bilindustrin numera tillverkar miljöbilar, minsann. Själv är han ett av högdjuren inom branschen.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Vi börjar prata om upproren i de franska förorterna. Han undrar hur jag som grön, med en del anarkistiska stänk, ser på det. Han tycks utgå från att jag gillar det. Han ser lite förvånad ut när jag tar avstånd. Jag förklarar att civil olydnad alltid måste bestå av två ingredienser för att få mig att applådera: för det första att man aldrig använder våld, för det andra att man alltid tar ansvar för det man gjort för att på det sättet låta frågorna mala genom rättssystemet.

Det är då han säger, på fullt allvar:

– Ja, va fan, det är ju också så att om man sätter 5?000 bilar i brand så får vi snart sälja 5?000 nya bilar. Bra för oss, bra för jobben och bra för tillväxten. Det handlar om att ersätta bilar för cirkus 1 miljard kronor.

Så du sitter och hoppas att det sprider sig?

– Tja, hoppas och hoppas. Men sanningen är ju den att ju fler man bränner ju fler får vi sälja. Sådan är logiken. Ligisterna lär väl inte gilla kapitalismen, men sanningen är ju den att dom gör den en tjänst ? Det är som krig, vet du. Allt som raseras måste byggas upp.

Visst, rena tillväxtkicken. Fler jobb, ökade vinster, ökade börskurser, ökat kapital i pensionsfonderna, ökade skatteintäkter och full fart på de ekonomiska hjulen.

Är det allmänt så att företrädare för bilindustrin egentligen sitter och småmyser när de ser brinnande bilar? Är det så att facket, om inte myser, så åtminstone konstaterar att efterfrågan på fler bilar, skapar efterfrågan på fler arbetare och chans till högre löner?

Inte vet jag. Men man kan ju undra. För i sak har han ju förstås rätt. Hur cyniskt det än låter. Jag har alltid förvånats över hur till exempel de mer militanta globaliseringsmotståndarna väljer att krossa skyltfönster och slå sönder bankernas inredningar som protest mot tingens ordning. Som om man inte begrep att ju mer man slår sönder, ju mer får de avskydda bolagen sälja medan det är försäkringsbolagen som får betala. Och för att de skall kunna betala så tar de förstås ut högre premier på vanligt folks hemförsäkringar ?

Låt oss säga att det skulle utbryta en korkad mental farsot som medför att två tusen bilar sätts i brand i Sverige. Eftersom Volvo säljer flest bilar i vårt land så kanske det blir ungefär 800 ganska dyra Volvobilar som massakreras. Volvoägarna sägs vara trogna sitt märke.

Såldes köper de illa drabbade bilägarna 800 nya bilar av märket Volvo för drygt 200 miljoner kronor. God ekonomi för Volvo. Och finansdepartementets räknenissar kan se hur momspengarna rasslar in till statskassan.

Nu är det ju inte så att den tågresande mannen från bilbranschen är mer cynisk än andra. Faktum är ju att läkemedelsindustrin, som är en av motorerna i våra pensionsfonder, mår väldigt gott ju sjukare vi blir, ju mer beroende vi blir av deras piller. Läkemedelsindustrin vill inte ha friska människor. Det skulle ju resultera i börsras, avtagande tillväxt och punkterade pensionsfonder.

Se där den mer tragiska logiken i tillväxtekonomin. Mannen från bilbranschen kanske inte är så dum – bara cynisk. Men vad mer kan man begära i ett system där cynismen är en förutsättning? Så lite upplopp med utbrända bilar är bara att vara tacksam för. Eller? Kan man bygga in komponenter som skall gå sönder efter en viss tid, så kan man väl också hoppas på lite upplopp som kan öka vinsterna.

Vem vet förresten om det inte sitter en och annan vilsen miljövän och funderar över hur många av de utbrända bensindrivna bilarna som kommer att ersättas av miljöbilar ??

Birger Schlaug