ÅSIKT

Vi fortsätter luras tillbaka

Nicke Nykvist: Så länge de stora musikbolagen är dumsnikna kommer piratkopieringen att pågå

DEBATT

Tänk vad mycket tid och kraft som går åt till att jaga piratkopierare, och vilka oerhörda summor det läggs på att utveckla kopieringsskydd. Antipiratbyrån och myndigheter springer storföretagens ärenden. Några stackars småfifflare åker dit, får 16?000 kronor i dagsböter för att statuera exempel.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Jagad De stora bolagen lägger ner mycket pengar på att få fast piratkopierare, men hade inte bolagen inte varit så giriga utan sänkt priserna, hade problemet försvunnit, skriver Nicke Nykvist.
Foto: BJÖRN LINDAHL
Jagad De stora bolagen lägger ner mycket pengar på att få fast piratkopierare, men hade inte bolagen inte varit så giriga utan sänkt priserna, hade problemet försvunnit, skriver Nicke Nykvist.

Sanningen är att om inte storföretagen, och det är verkligen storföretag vi snackar om typ Sony, Microsoft, Twentieth Century Fox med flera, hade varit så oerhört dumsnikna och bara hade maximal vinst framför ögonen så hade de faktiskt kunnat tjäna ännu mer pengar och slippa jaga piratkopierare!

En dvd-film kostar från 199 kr när den är ny, men 99 kr några månader senare. Men om den kostat 99 kr från början hade det också sålts betydligt fler filmer, garanterat mer än dubbelt så många och filmbolagen tjänat mer pengar.

En dvd-skiva är betydligt billigare att mångfaldiga än en videokassett, trots detta är kassetten billigare i handeln. Och varför lägga med en massa skräp på dvd-skivorna som t ex producentens kommentarer, borttagna scener osv som bara fördyrar? Detta bidrar till min känsla av att bli lurad när jag blir pådyvlad en massa bråte jag inte beställt.

När cd-skivan kom (för bra många år sedan) var den betydligt dyrare än vinylskivan, trots att vinylen var dyrare att tillverka. Det var alltså branschen själv med sin prissättning som beredde mark för att kopieringen skulle ta fart. Inte har man fattat nu heller. Ska jag ladda ner låtar från nätet för åtta–tio kr st och bygga upp min cd, skriva ut omslaget, köpa tomskiva och etiketter och fodral och sedan upptäcka att jag hade kunnat köpa skivan över disk billigare ? Nä, sätt priset på en nedladdad låt på tre spänn, ta 100 kronor för musik-cd och filmer på dvd så ska ni få se att ni tjänar mer pengar!

Och varför ska ett datorspel eller -program behöva kosta 500–700 kr? Jag vet att de är dyra att utveckla, men om de kostade 250 kr skulle garanterat dubbelt så många eller fler säljas. Det skulle helt enkelt inte vara värt krånglet och risken att kopiera dem. Och man får originalmanual, snygg kartong och så vidare. För några år sedan köpte jag STCC för 250 kr när det var alldeles nytt, varför kunde det företaget sälja detta spel så billigt när andra inte kan? All heder till detta företag.

Saken är helt enkelt den att vi konsumenter känner oss lurade, därför drar vi oss inte för att luras tillbaks lite. Vi ser hur storbolagen drar in miljardvinster, artister som tjänar hundratals miljoner om året, män som Bill Gates som är bland de rikaste i världen. Varför skulle då inte jag blåsa dessa människor på lite pengar när de hela tiden blåser mig?

Än värre blir det när man ser programserier på tv som beskriver hur många av dessa stormrika personer lever, med lyx som en vanlig människa aldrig kommer i närheten av. Hur de shoppar upp flera normala årslöner på en eftermiddag, på vansinniga grejor dessutom.

Lika blåsta blir vi av digital-tv bolagen. Förutom att tarhutlöst betalt, flera tusen om året, tvingas vi sitta och glo på reklam 20–25 minuter varje timme. Och när de kom ut med ett, ännu så länge, oknäckbart krypteringssystem och därigenom fick in ett stort antal gamla piratkortkunder, sänktes priset då? Nix, det blev dyrare

Någon kanske undrar: ”Men de små bolagen och artisterna då, de som kämpar för att överleva?” Jag vill påstå att samma taktik skulle fungera utmärkt för dem också, med exemplet med STCC ovan som ett klart ljus i mörkret. Kanske vore det till och med en konkurrensfördel! För inte har väl storbolagen inom musiken några prisöverenskommelser ??

Jag undrar hur långt man skulle komma om man startade en konsumentförening som försökte stämma alla dessa storbolag för ocker. Någon som vill försöka?

Nicke Nykvist (45 år tekniker Ronneby)