ÅSIKT

"Fichtelius – listig som en Fox"

Tom Andersson hyllar ett lysande exempel på marknadsdriven journalistik

FIGGE FOX Erik Fichtelius dokumentärserie om Göran Persson är briljant, marknadsdriven journalistik i klass med amerikanska Fox News, skriver Tom Andersson. Foto: PEA BJÖRKLUND, SVT, Montage: INGER BRORSSON
FIGGE FOX Erik Fichtelius dokumentärserie om Göran Persson är briljant, marknadsdriven journalistik i klass med amerikanska Fox News, skriver Tom Andersson. Foto: PEA BJÖRKLUND, SVT, Montage: INGER BRORSSON
DEBATT

Marknadsdriven journalistik handlar om att överträffa publikens förväntningar. Erik Fichtelius är i det avseendet extremt skicklig. Göran Persson är inte bara bufflig. Han framstår som Narcissus från början till slut. SVT lägger sig därmed i nivå med Fox News.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Fox News är en amerikansk nyhetskanal med fler tittare än CNN. Det är en marknadsdriven nyhetskanal, vilket innebär att publikens värderingar och intressen styr journalistikens innehåll och form. Gränsen mellan information, politik och underhållning suddas ut. Det leder till partisk och tendensiös journalistik.

I Sverige har den marknadsdrivna journalistiken varit begränsad till kvällspressen, privata radio- och tv-kanaler. Överlag är den inte varit speciellt professionell eller genomtänkt i sin karaktär, även om det finns lysande undantag: Aftonbladet och MorronZoo på RixFM.

På senare år har emellertid även SVT börjat satsa på program som tänjer på gränserna, till exempel ”Hos Jihde”, men dokumentären ”Ordförande Persson” är i särklass den bästa satsningen av dem alla.

Till skillnad från sina kollegor på Fox News håller sig journalisten Erik Fichtelius i bakgrunden. I dokumentären driver han inga egna analyser eller åsikter, men gör det desto skickligare som redigerare. I stället för en vis och klok statsman, en Churchill, får vi uppleva en Narcissus i sina bästa stunder då egenkärleken förvanskar och förvränger den egna verklighetsuppfattningen.

SVT och Fichtelius avmaskerar makten från topp till tå. En Kejsarens nya kläder! Tittarna, kommentatorer och krönikörer älskar och hatar vad de ser, även om det inte är självklart vem eller vad som man tycker illa om – Göran Persson eller dokumentären? Speglar dokumentären Göran Persson, eller speglar den dagens journalistik?

SVT och Erik Fichtelius rider på Göran Perssons rykte som en buffel med tveksamma feministiska ambitioner, men överträffar samtidigt ryktet många gånger om. Persson är inte bara en buffel, utan även en skitstövel och mytoman. Det är en briljant dokumentär, marknadsdriven journalistik när den är som bäst.

SVT och Erik Fichtelius kommer inte erkänna att ”Ordförande Persson” är marknadsdriven journalistik, att de bara tar sig den självskrivna rätten till att vinkla en story. Min egen hypotes är att dokumentären kommer lämpligt i tiden. Den nya regeringen är inte speciellt road av public service, desto mer av marknadsdriven journalistik, än mer om den tillämpas på socialdemokratin och Göran Persson.

För säkerhets skull upprepar jag mig. Dokumentären är briljant. Jag njuter av att se makten avmaskeras, att se maktens rätta ansikte. Samtidigt inser jag att det är kännetecknet för marknadsdriven journalistik framför andra, att underblåsa mina känslor. I detta fall mitt missnöje.

Dagens debattör

Tom Andersson forskare vid Institutionen för reklam och PR vid Stockholms universitet
Tom Andersson forskare vid Institutionen för reklam och PR vid Stockholms universitet

Med ”Ordförande Persson” har SVT:s journalist Erik Fichtelius klätt av makten från topp till tå på ett sätt som är helt i nivå med hur den amerikanska tv-kanalen Fox News jobbar. Det är ett strålande exempel på marknadsdriven jurnalistik skriver forskaren Tom Andersson.