ÅSIKT

Visa moral även på annonsplats!

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Du hävdar att man måste skilja på redaktionellt material och annonser. Varför då? Artiklar och bilder bygger ju på trovärdighet och den ökar ju inte direkt om man skriver kritiskt om Lindex på ena sidan och upplåter plats i tidningen som talar bra om Lindex på den andra.

Skulle det inte vara roligare om hela Aftonbladet vågade ta lite mer ställning, även på annonsplats?

Oavsett vad lagen tillåter eller plånboken vill?

Moralen är ju så att säga redan annonserad på redaktionell plats.

Svar: Hur skulle det se ut om Aftonbladet aldrig kunde kritisera de företag som annonserar i tidningen? Tror du det skulle öka vår trovärdighet? Eller omvänt. Att jag som ansvarig utgivare stoppar annonser för företag som jag inte gillar. Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet och tryckfrihet, det ska vi vara rädda om.

Varför måste ni hitta på nyheter?

Varför fejkar ni nyheter? Jag har läst om en påhittad översvämning, en påhittad historia om att renarna inte klarar klimatet i Sverige samt en påhittad intervju med Tomas Ledin. Jag förstår att syftet med de två första var att belysa den globala uppvärmningen, men kan ni inte göra det på ett seriösare sätt? Löjligt att fläska i med feta rubriker i stil med ”här lämnar sista renen Sverige” och sedan lägga till ett finstilt ”OBS! Nyheten är påhittad”.

Det finns väl nog verkliga händelser att skriva om?

Svar: Tydligen har du förstått att nyheten inte var äkta, därmed har väl rimligen varningstexten fungerat.

Och att påstå att underlaget inte var seriöst tycker jag är att ta i.

Alla texter byggde på långa intervjuer med flera av världens mest seriösa klimatforskare. Tanken bakom det sätt vi presenterade dessa fakta i tidningen var att på ett dramatiskt sätt visa på vad som kan bli verklighet inom en inte allt för avlägsen framtid om vi inte gör något åt världens växande miljöproblem.

Varför kan man inte söka artiklar?

Jag är en läsare av Aftonbladet och oftast tycker jag att ni är ganska bra. Men ibland kan ni irritera mig. Som nu! Om man missat en artikel så vill man kunna söka efter den. Men er nättidning har inte något sökställe där man kan knappa in ett sökord för att hitta artikeln igen. Man får krångla och gå ur er websida för att använda sig av någon extern sökmotor, som till exempel Altavista. Och då är det ändå inte säkert att man får träff på det man ville kolla hos er!

Det är så himla dåligt av en stor tidning att man inte kan söka tidigare artiklar på hemsidan.

Svar: Jag håller helt med dig. Vi har tidigare haft en sökmotor som tyvärr var så dålig att vi tvingades ta bort den. Men i höst lanserar vi en ny, modern sökmotor som kommer vara till hjälp för dig och många andra av våra läsare som haft samma problem som du.

Kan ni inte skilja på rån och inbrott?

Vad jag fått veta är att era skribenter inte själva sätter rubriker på sina artiklar, och det kan man väl tåla.

Men varför kan ni i så fall inte anställa rubriksättare som kan svenska?

Det händer alltför ofta att man ser i en rubrik att någon har blivit rånad, men när man läser artikeln så handlar det om inbrott eller stöld!

Kan man inte skilja på dessa företeelser har man valt fel yrke!

Svar: Det stämmer att reportrarna inte sätter rubriker på sina egna artiklar.

Det sköter redigerarna, den yrkesgrupp som gör layouten på sidorna. Men visst kan det bli fel ibland. Men jag är övertygad om att mina medarbetare kan skilja på rån och inbrott.