ÅSIKT

Svar direkt från Robert Collin:

Att diskutera sakfrågor med religiösa fanatiker är bland det svåraste som finns

DEBATT

Och att försöka omvända dem är omöjligt. Därför bryr jag mig inte.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Det enda som är viktigt är att folk slutar lyssna på irrlärorna.

Foto: NIKOLAI JAKOBSEN

När Gröna bilister för in mig i ”den petroleumosande anti-etanollobbyn” undrar jag vad de menar.

Som biljournalist här på Aftonbladet har jag alltid förespråkat en övergång till mindre bilar och framförallt till mindre motorer.

Jag har kritiserat biltillverkare som anger orimligt låga förbrukningssiffror och betonat att bilarnas verkliga förbrukning ofta är betydligt högre.

Men jag har också försökt undvika fällorna och alltid strävat efter att avslöja kejsarens nya kläder.

När Toyotas hybridbil Prius drar långt över den angivna förbrukningen skriver jag det, precis som jag skriver samma sak om konventionella bilar.

Och när biltillverkare som säljer etanolbilar bara anger CO2-utsläpp för de 15 procenten bensin i etanolblandningen E85 (85 procent etanol, 15 bensin) skriver jag om det.

För även i Brasilien går det åt olja för att framställa etanol. Mer i en del fabriker, lite mindre i andra, men 50 procent olja för 100 procent etanol är en tumregel i dag.

Den etanol-produktion Gröna bilister talar om finns bara i försöksanläggningar och i drömmarna.

Gröna bilister citerar mig rätt om regnskogen, men vänder sedan retoriken mot mig. Trots att vi verkar överens.

Nej, jag vet att man inte odlar sockerrör i Amazonas. Men påverkan är indirekt genom att sockret tränger ut boskapsskötseln som tränger ut andra grödor som i slutändan tränger in sojaodlingarna i regnskogen - som skövlas.

”Vi måste ställa sociala och miljömässiga krav när vi köper etanol”. Ja visst. Men Gröna bilsiter kränger ju etanolbilar redan i dag. Och i går. Hur mår samvetet?

Och hur har Jakob Lagercrantz och Mattias Goldmann mage att hävda att basfödan i tredje världen inte blir dyrare av att så mycket vete, majs och sockerrör plötsligt används till etanol?

Det går långt över mitt förstånd.

Gröna bilister startade som en sund och klok organisation. Tyvärr togs den senare över av bilhandlaren Per Carstedt från Örnsköldsvik och lobbyisterna Goldmann och Lagercrantz.

Tillsammans jobbade de på att få fart på Carstedts affärer - att sälja etanolfordar i Norrland.

Och med hjälp av religiösa förtecken gick det över all förväntan.

Robert Collin

Läs andra inlägg: