Aftonbladet
Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Kontakta debattredaktionen
debatt@aftonbladet.se
Kristofer Forssblad Olsson, tf. debattredaktör
Petter Ovander, tf. bitr. debattredaktör
Startsidan / Debatt

Låt de unga bestämma själva, SVT!

Medarbetare på Fanzingo: Ytliga "TV-stjärnan" drar inte tittare

Dagens debattörer: Stina Balkfors, 32 år, Stockholm, Johanna Langhorst, 36 år, Spånga, Luis Lineo, 32 år, Stockholm Samuel Sjöblom, 28 år, Stockholm. Medarbetare på mediahuset Fanzingo, Alby – Botkyrka   Dagens debattörer: Stina Balkfors, 32 år, Stockholm, Johanna Langhorst, 36 år, Spånga, Luis Lineo, 32 år, StockholmSamuel Sjöblom, 28 år, Stockholm.Medarbetare på mediahuset Fanzingo, Alby – Botkyrka

Sveriges Television har på senare tid börjat inse att man har tappat kontakten med en stor del av den svenska befolkningen – nämligen de unga.

FEL taktik En tävling om att bli nästa ”TV-stjärna” är ­inte rätt sätt att nå ut till fler och yngre tittare. Det är en metod som förvånar dagens debattörer från Mediahuset Fanzingo.   FEL taktik En tävling om att bli nästa ”TV-stjärna” är ­inte rätt sätt att nå ut till fler och yngre tittare. Det är en metod som förvånar dagens debattörer från Mediahuset Fanzingo.

Och i sin strävan att komma tillrätta med problemet tar man till allt mer desperata grepp. Den senaste given är en dokusåpa där SVT ska vaska fram en ny TV-stjärna.

I ett radioprogram inför starten av ”TV-stjärnan” avslöjade Janne Josefsson, en av jurymedlemmarna i programmet, SVT:s bakomliggande motiv för programsatsningen:

”Vi har tappat så jävla mycket tittare bland ungdomar, framförallt invandrarungdomar i förorten, de tittar inte på SVT … Det är en fruktansvärd utmaning att börja kommunicera med dem. Vi är Public service, kan vi inte snacka och ­kommunicera med dem är det vi som har problem.”

Målet att nå fler unga och hitta en ny person som kan nå gruppen är inte fel i sig. Alla TV-tittare tjänar på en större mångfald bland SVT:s program och programledare.

Men det är metoden som förvånar. Istället för att satsa på att stötta unga oetablerade medieaproducenter att utveckla innehåll och nya programidéer, försöker man nå nya tittare genom att anordna en tävling om att bli ”TV-stjärna”. Tror verkligen SVT att en ensam programledare i en talkshow ska kunna vända på tittarsiffrorna i förorten?

Programmet TV-stjärnan är ett exempel på en utveckling där yta är viktigare än innehåll och visar på att SVT-ledningens strategi ”management by tittarsiffror” gått helt över styr. Att låta statistiken styra och bli själva utgångspunkten för vilka program som ska göras, och hur, är att underminera själva public service existens.

Satsningen är ytlig och blottar en illavarslande inställning till unga, en bristande tro på att ungdomar vill ha innehåll. Tror man att målgruppen bara vill se idolkoncept och dyrka tv-stjärnor?

Janne Josefsson fortsätter i radiointervjun att beskriva vilken programledartyp man letar efter:

”Vi vill helst ha någon som inte hade kommit in i huset på det vanliga sättet via journalisthögskolan, en som inte har pappan eller mamman som jobbar där, utan en som kommer från ett annat håll.”

Som Josefssons uttalande avslöjar har unga oetablerade medieproducenter idag inte en chans att genomföra sina egna programidéer på SVT, om man inte har personliga kontakter i huset. Det är medieeliten som behåller makten, också när den nya talangen ska hittas.

När Josefsson får frågan om det inte är konstigt att gamla tv-stofiler sitter i juryn och bestämmer vem som ska bli de unga tittarnas framtida tv-stjärna, svarar han:

”Jo jag har tänkt på det där… Där sitter vi gamla rävar, med våra konservativa sätt att se … Men, det är inte mitt ansvar. Det får de som frågat oss ta ansvar för.”

Frågan är då vem som vill och ska ta ansvar för SVT:s rigida strukturer, inställningen att yta är viktigare än innehåll och tron på att de ungas förtroende kan återvinnas genom en snabb fix?

Menar SVT allvar med att vilja nå fler tittare är det hög tid att tänka om. Det är dags att ge unga tid och resurser samt möta dem på deras egna villkor. Att börja leta efter och uppmuntra till nya idéer, berättelser och perspektiv.

Om public service ska överleva måste makten förflyttas till de grupper som flytt kanalerna. Ledningen måste ge plats för innehåll som de målgrupper som de värnar om fått vara med och påverka från grunden. Experimenten måste få en chans, stjärnglansen måste flagna.

Det finns mängder av begåvade, kreativa och nytänkande unga berättare runtom i Sverige. Människor som skulle kunna andas nytt liv i den förstelnade tv-fabriken på Gärdet om de fick chansen. Ge dem möjligheter att själva, med viss professionell hjälp, fritt skapa innehåll! Skapa förutsättningar för verklig förändring och nytänkande istället för att locka med kändisskap och utslagningsunderhållning!

Stina Balkfors, 32 år, Stockholm,
Johanna Langhorst, 36 år, Spånga,
Luis Lineo, 32 år, Stockholm
Samuel Sjöblom, 28 år, Stockholm.
Medarbetare på mediahuset Fanzingo, Alby – Botkyrka

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet