ÅSIKT

13 kronor litern för bensin är en ren olycka för glesbygden

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Oljan är billig – men bensinen är dyr! När literpriset vid pump nu passerat 13 kronor för den billigaste kvalitén är det dags att sänka drivmedelsskatterna. Nästan varje dag har det kommit nyheter om att oljepriset har passerat nya rekordnivåer.

Men det är viktigt att notera att när omräkningen från dollar per fat till begripliga kronor per liter har gjorts, så kan vi konstatera att oljan fortfarande inte kommit upp ens till 4:50 per liter. När den komplicerade raffineringen gjorts, alla transporter betalts, både oljebolag och macken har tagit ut sin vinst, så är literpriset på bensin fortfarande runt 6 kronor. Det är först när våra svenska specialskatter har drabbat oss som vi blir i det närmaste rånade med ett pris på över 13 kronor litern.

Detta är ett orimligt högt pris. 

Nu är det hög tid att påminna moderater och kristdemokrater om att de faktiskt gick till val med löfte om att sänka bensinskatten. Folkpartiet lovade att fundera på en sänkning om prisnivån fortsatte att vara hög. Centern lovade att höja reseavdraget med 5 kronor och genomförde en tiondel. Nu kan (c) lägga resten av det löftet på att ansluta sig till en drivmedelsskattesänkning.

13 är ett vedertaget otursnummer. 13 kronor litern är inte bara otur, utan det är en ren olycka för alla människor i detta glesbygdshörn av EU. 13 kronor litern innebär att smärtgränsen för länge sedan passerats för många hushåll som är helt beroende av bilen för att få vardag och jobb att fungera.

13 kronor litern är ett hinder för en effektiv samhällsutveckling när geografin ser ut som den gör i Sverige.

Därför är det nu hög tid att politikerna tar sitt ansvar och sänker den svenska drivmedelsbeskattningen.

Kenneth Winsborg

talesman bensinskatteuppror.se