ÅSIKT

Dagisbarn används som levande reklampelare

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Reklamfria dagisbarn.
Foto: Foto: KATRIN JAKOBSEN
Reklamfria dagisbarn.

Varje dag exponeras vi för reklam, utomhus i stadsmiljön och hemma framför Internet och tv. Konkurrensen är stenhård om de smartaste idéerna och bästa reklamplatserna.

Det verkar inte finnas några gränser för uppfinningsrikedomen. Nu har företag till och med börjat använda dagisbarn som levande reklampelare.

Det är på de reflexvästar som förskolebarnen använder sig av när de är utomhus som reklamen återfinns. Bland annat sponsrar nu Svenska Mäklarhuset reflexvästar och får i gengäld ha sin reklam på barnen!

Den moderatstyrda majoriteten i Stockholm ser inga problem med att dagisbarnen är levande reklampelare för olika företag. Tvärtom ser skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) det som positivt

Hennes uttalande är häpnadsväckande och väcker många frågor.

Hur sker urvalet av företag? Är det ok med sponsring från till exempel Coca Cola, Marlboro, Lundin Oil? Hur går upphandlingen till? Hur mycket tjänar staden på att barnen agerar reklampelare? Var går gränsen? Vad är det härnäst som ska sponsras på våra förskolor? Är det maten och leksakerna?

Jag tycker att barn ska i så stor utsträckning som möjligt vistas i en reklamfri miljö. Det finns stränga regler om reklam riktad mot barn. Att då göra barnen själva till reklampelare blir minst sagt märkligt. I den tid vi lever, där reklamen tränger sig in överallt, bör barnen vara fredade så långt det går. Barns integritet är lika mycket värd som vuxnas.

Tanken med skyddsvästar åt förskolebarn är väl ändå att bilisterna ska vara uppmärksamma på barnen och inte på kommersiella budskap från olika företag.

Sveriges Reklamförbund är med rätta skeptiska. Reklamförbundets avgående VD Pia Grahn Brikell, har tagit avstånd och säger att det verkligen inte är ok med reklam på barn.

Men tyvärr är det mycket som talar för att sponsorutvecklingen fortsätter. Moderaterna prioriterar skattesänkningar före investeringar i förskolan. Anslagen till förskolan ökar med endast 1,7 procent 2009. Men löneökningar för personalen på tre till fyra har gjort att förskolorna tvingas till nedskärningar och därmed bli mer utsatta för företags påtryckningar.

För mig är valet tydligt. Ökad kvalitet i förskolan går före stora skattesänkningar. Och barns miljö ska i möjligaste mån vara reklamfri. Det tycker jag vi socialdemokrater ska ta en politisk fight om.

Carin Jämtin, Oppositionsborgarråd (S) Stockholm