ÅSIKT

Miljöbilisterna straffas med högre etanolpriser

Gröna Bilister: Det ska alltid vara billigare att köra på fossilfria bränslen

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Roger Lundsten

DEBATT Inom kort kommer bränslebolagen att införa så kallad vinteretanol vid landets mackar, det är etanolbränsle med en högre andel bensin. Vi kommer genom det att se en ny prishöjning, som ytterligare kommer att minska den andel miljöfordonsägare som tankar etanol. Detta är ett av de största hoten mot miljöbränsleutvecklingen i dag.

Det går inte komma ifrån att vi sett en fantastisk miljöfordonsutveckling i Sverige. I dag är närmare 40 procent av alla nysålda bilar miljöbilar. Majoriteten av dessa går på icke fossila bränslen, i första hand etanol E85, med biogasen som en stark uppstickare under de senaste månaderna.

I slutet av oktober förra året introducerades vinteretanol, en etanolblandning med lite högre andel bensin för att undvika startproblem kalla och fuktiga vinterdagar. Men samtidigt höjdes priset på E85 med 90 öre, och konsumenterna straffades plötsligt med nära en krona merkostnad per mil.

Det är en fantastisk miljöinsats som över 200 000 miljöfordonsägare gör genom att välja biobränslen. Enligt svenska myndigheters data är klimatvinsten 81 procent med biogas, och 49 procent med E85. Och då är klimatpåverkan från odling och transporter medräknat.

Dessutom finns en frivillig social- och miljömärkning på importerad etanol, och fordonsgasen är det första bränslet i världen som miljömärkts med det nordiska miljömärket Svanen. Bra miljövärden, inget barnarbete, minimilön på odlingarna – det ställs krav på biobränslen som ligger långt över de krav som ställs på våra fossila bränslen.

Nu kan man tycka att den stora klimatvinsten är värd att man betalar cirka 100 kronor till 150 kronor extra en månad för normalbilisten, men på grund av att miljöbilisterna straffats med högre priser på etanol minskade etanoltankningen med 50 procent under perioden.

Det finns tre aktörer som, om de menar allvar med miljöretoriken, borde agera:

Reinfeldt, ni politiker kan bidra till att sänka priset genom att exempelvis ta bort skatter på bensindelen i E85. Här skulle vi spara nära 70 öre per liter.

Bränslebolagen, menar ni allvar med allt prat om miljön, se till att kompensera bort prishöjningen genom att istället lägga på några ören på bensin och diesel. Ge från de onda bränslena till de goda. Ni har satsat över en miljard på etanol- och gaspumpar, skall dessa pengar gå förlorade?

Vi miljöfordonsägare, måste fortsätta att tanka etanol även om det kostar oss någon krona extra per mil. Genom att visa att vi är många som vill tanka etanol kan vi sätta press på bränslebolag och politiker.

På sikt måste vi satsa på energieffektivare teknik som elhybrider. Men redan nu kan vi se till att det alltid ska vara billigare att köra på fossilfria bränslen.

Jakob Lagercrantz, ordförande, Gröna Bilister