ÅSIKT

GB lurar barn och föräldrar

Debattören: GB samarbetar med oseriöst filmföretag

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

För några månader sedan fick min son ett presentkort på fyra gratis hyrfilmer. Denna present har blivit mycket dyr för oss.

Presentkortet var utfärdat av glassföretaget GB och hade ungefär samma design som ett biopresentkort. Glad i hågen fyllde min son i våra personuppgifter och skickade efter filmerna. Jag blev lite misstänksam när det frågades efter mitt personnummer men läste igenom presentkortet en gång till och av det framgick det inte att man band sig för något mer.

Allt var frid och fröjd i några månader – sedan dök det upp en räkning på 119 kronor + förseningsavgift. Någon tidigare ordinarie räkning hade vi inte fått. Ringde omedelbart upp och sa att vi inte skulle ha något mer. Då visade det sig att vi trots allt blivit bundna av ett abonnemang som vi var tvungna att betala för, trots att vi varken beställt eller fått några fler filmer än de första som skulle vara gratis.

Några dagar senare hände samma sak igen, en ny räkning på 119 kronor och förseningsavgift. Betalade för att slippa mer problem och trodde att mitt mellanhavande med det oerhört oseriösa bolaget Lovefilm därmed var över.

Tyvärr var det inte så. Jag får ett inkassokrav på drygt 300 kronor på en räkning som jag överhuvud taget aldrig har fått och givetvis på varor jag heller aldrig har fått. Betalar för att slippa problem. Några dagar senare kommer ytterligare ett inkassokrav på 160 kronor och 86 öre – en av räkningarna på de produkter jag aldrig beställt och ej heller fått levererad har betalats in en dag för sent och därför ska jag nu betala en avgift för det.

Jag undrar om GB, som i alla år för mig framstått som ett seriöst företag, verkligen varit medvetna om hur deras samarbete med företaget Lovefilm har utvecklats för vissa av dem som utnyttjat er mycket dyra ”present”.

Det är möjligt att det funnits mer information där man fått dessa presentkort, men en del har tydligen gett dessa vidare till barn och ungdomar som uppfattat det hela som en slags biocheck fast för hyrfilmer. Tilläggsinformationen att man blir bunden av abonnemanget är lätt för ungdomar att missa, även för stressade föräldrar som bara läser informationen på checken och låter presentmottagaren sköta beställningen på nätet.

Tyvärr kommer jag hädanefter alltid att se GB glass som ett företag som samarbetar med oseriösa företag som lurar barn och ungdomar, men framför allt deras föräldrar. Gratisfilmerna kostade oss 828 kronor och 69 öre. En mycket dyr present för en arbetslös ensamstående mamma till en tonåring.

Susanna Svensson