ÅSIKT

De borgerliga är bilfientliga

S: Fegt av alliansen att mörka hur mycket de vill höja bensinskatten

Det har blivit dyrare att ha bil under den borgerliga regeringestiden och enligt Sven-Erik Österberg kommer det att bli ännu dyrare om alliansen vinner valet.
Foto: Foto: ROGER LUNDSTEN, SCANPIX, Colourbox (Bilden är ett montage)
Det har blivit dyrare att ha bil under den borgerliga regeringestiden och enligt Sven-Erik Österberg kommer det att bli ännu dyrare om alliansen vinner valet.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Regeringens politik är bilfientlig. Redan har trafikförsäkringen höjts med 700 kronor för en vanlig bil. Nu privatiseras bilprovningen. Det betyder ytterligare ett par hundralappar om året. Dessutom kommer bensinskatten att höjas rejält – men regeringen vågar inte berätta hur mycket: Blir det 70 öre som de borgerliga i klimatberedningen ställde sig bakom? Eller blir det 105 öre som Centerpartiet har föreslagit?

I förra valrörelsen lovade de borgerliga partierna att bensinskatten inte skulle höjas. Det blev tvärtom. Nu försöker regeringen än en gång föra svenska folket bakom ljuset. Det är fegt. Svenska folket riskerar en chockhöjning av bensinpriset vid en borgerlig val­seger.

Vi rödgröna har föreslagit en bensinskatt som motsvarar en prishöjning på 49 öre per liter. Det står vi för. Det kostar en genomsnittlig bilist ungefär en femtilapp i månaden. Och de som behöver pendla till jobbet ska kompenseras för detta fullt ut.

I den gemensamma rödgröna vårmotionen föreslog vi att kol­dioxidsskatten höjs med 10 öre 2011 och ytterligare 7 öre 2012. Det motsvarar 29 öre respektive 20 öre i bensinpris. Sedan är det stopp för den kommande mandatperioden utöver att koldioxid­skatten redan nu är indexerad. Det är våra raka och ärliga besked.

De fyra högerpartierna vågar inte tala klartext. Det är svagt.

Regeringen försöker upprepa sin oärliga hantering av frågan från förra valet. Då föreslog Moderaterna en sänkning av skatten på bensin och diesel. Kristdemokraterna lovade att sänka bensinpriset med mer än en krona.

Efter valet lät det annorlunda. Då beslutades – trots löften om motsatsen – om en höjning av skatten på bensin och diesel.

Regeringen har beslutat om flera åtgärder som går hårt åt Sveriges bilister och som inte har något med utsläppen att göra. Det är en bilfientlig politik.

Redan i början av mandatperioden höjde regeringen kostnaden för trafikförsäkringen med 30 procent. Det betyder 700 kronor om året för en vanlig bil och har inget med utsläppen att göra. Alla som har bil får betala oberoende av hur mycket de kör och släpper ut.

Det senaste exemplet är avregleringen av Bilprovningen. Priserna för att besikta sin bil är mellan 50 och 100 procent högre i de europeiska länder som har avreglerat fordonsbesiktningen.

I många länder har man dessutom sett en omotiverad ökning av under­kännandena. Tittar man till exempel på Finland har kostnaden­ ökat med hela 70 procent sedan bilprovningen privatiserades. Det motsvarar ett par hundra kronor i Sverige.

När bilindustrin hade det som tuffast tänkte Maud Olofsson på fullaste allvar ersätta den med tillverkning av vindmöllor. Så går det ju inte till.

Det här är en bilfientlig politik som inte har något med klimatet att göra. Det finns all anledning att skärskåda regeringen inte minst för dem som har bil. Ska högerpartierna lura väljarna igen?

Centerpartiets förtroenderåd, där Maud Olofsson är ordförande, ställde sig i november 2009 bakom ett förslag om höjd bensinskatt från partiets arbetsgrupp för skatter. Arbetsgruppen föreslog en höjning av bensinpriset med 105 öre – mer än dubbelt så mycket som vi rödgröna enats om.

Moderaterna säger återkommande att koldioxidskatten är effektiv. Statsministern menar att koldioxidskatten kostnadsbelägger det som är själva grundproblemet. Allt annat är mindre kostnadseffektivt. Kristdemokraterna har gjort helt om och vill höja skatten på bensin och diesel.

Regeringen har redan fattat beslut om att höja dieselpriset med 20 öre nästa år och ytterligare 20 öre därefter. Det talar de tyst om. Det är fegt.

Vi rödgröna har gett tydliga besked. De står vi för. Regeringen driver istället en bilfientlig politik som inte har något med klimatet att göra. Nu riskerar svenska folket en chockhöjning av bensinpriset med en borgerlig regering. Det är hög tid att regeringen tar bladet från munnen: Hur mycket ska bensinskatten höjas? Blir det 70 öre? Blir det 105 öre?

Sven-Erik Österberg

FAKTA

Sven-Erik Österberg, 55, gruppledare (S).

Hur mycket det ska kosta att äga och köra en bil har blivit en het politisk fråga. När de rödgröna meddelade att de vill höja bensinskatten fick de skarp kritik av de borgerliga partierna. Men regeringen mörkar, det är de som är bilfientliga, menar debattören.