ÅSIKT

”Nymjuka Björklund ett smart drag av FP”

Debatts chef Karin Magnusson, SvD:s ledarskribent Sanna Rayman, Katrine Kielos, Aftonbladets ledarskribent, retorikexpert Elaine Bergqvist och Aftonbladets Lena Mellin.
Foto: urban andersson
Debatts chef Karin Magnusson, SvD:s ledarskribent Sanna Rayman, Katrine Kielos, Aftonbladets ledarskribent, retorikexpert Elaine Bergqvist och Aftonbladets Lena Mellin.
DEBATT

Ut och gå-garanti och matval för alla pensionärer – smarta frågor för Björklund att elda massorna med i kväll tycker Lena Mellin:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

– Det är riktigt gulligt.

– Strategiskt handlar det om att piffa upp Björklunds hårda, kantiga image med mjukare grejer. Det lyckas han med.

Dagens lunchpanel i Aftonbladets tält handlade om Folkpartiets utspel och taktik inför kvällens tal. Redan på förmiddagen presenterade FP-ledaren Jan Björklund nya garantier för landets pensionärer, bland annat att få komma ut på promenader och välja sin egen meny.

Förrutom Lena Mellin och retorikexpert Elaine Bergqvist gästades dagens panel av Korseldsprofilerna Katrine Kielos och Sanna Rayman. Rayman tror också Björnlund rattat in rätt väljarfrekvens med mjukisfrågorna:

– Han har placerat sig precis där han ska vara. Det går bra för Folkpartiet, så han behöver egentligen bara hålla väljarna nöjda.

”Han släpper inte katedern”

Rent retoriskt hoppas Elaine Bergqvist få se en mer vågad Jan Björklund i kväll. ”Han är en doldis och typisk talarstolskramare som behöver kliva fram för att synas.” Men efter morgonens möte med FP-ledaren i en av tv-kanalernas morgonsoffor tror hon det är en högoddsare:

– Jag frågade om han vågar släppa talarstolen och han bara skrattade oförstående.

– Nej, han vill stå vid katedern! kontrar Kielos. Hon tror inte att ”ordning-och-reda”-profilen Björklund kommer dra hård på de mjuka orden i kväll. För att tippa de tre ord Björklund kommer försöka hamra in under talet spanar hon på partiets Karate kid-kampanj:

– Han kör på den vanliga profilen: ”Nato”, ”kärnkraft” och ”euro”.