ÅSIKT

Gör polisens närvaro i trafiken obligatorisk

Debattören: Polisen gör inte tillräckligt för att minska antalet dödsolyckor

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Den 19 juli omkom tre människor i bilkrasch på riksväg 41 utanför Kinna. Det är inget mysterium att de tragiska olyckorna fortsätter hända. Nollvisionen haltar betydligt nu och en förklaring är enligt min mening att polisen inte är tillräckligt synlig och delaktig i det nationella trafiksäkerhetsarbetet. Nu bör vi utbilda nya trafikpoliser och få unga poliser intresserade av trafikarbetet. Polisens närvaro i trafiken ska vara obilgatorisk.

Utan mänsklig övervakning och samtal är det en omöjlig uppgift för Trafikverket och riksdagen att driva igenom nollvisionen. Rikspolisstyrelsen måste se till att landets polismyndigheter genomför sin uppgift att delta i det nationella trafiksäkerhetsarbetet. Ett sätt kan vara att Rikspolisstyrelsen gör inspektioner av hur detta arbete efterlevs i praktiken. Om inte annat har allmänheten rätt att kräva att få veta hur det står till ute i regionerna.

Vi bevittnar nu en katastrof i Sverige. Enligt uppgifter i media (Aftonbladet den 20 juli) har det hittills i sommar dödats över 50 personer i trafiken. Förra sommaren omkom 92 personer. En katastrof för samhället som avspeglas i statistiken men som knappt förekommer i debatten.

Polisen, som mobiliserar oerhörda resurser på fotbollsmatcher och nöjesevenemang, måste nu mobilisera trafikpoliser för att bromsa utvecklingen. De dödliga katastroferna finns inte på fotbollsarenor och nöjesevenemangen, de finns i trafiken. Vi måste alla visa varandra medmänsklighet och visdom. Alla vet att hastigheten dödar. Mänskligt felhandlande ligger bakom de flesta olyckorna. Fordonen är det sällan något fel på.

Politikerna är för tysta i debatten om nollvisionen nu. Det är dags att debattera nollvisionen och varför inte alla aktörer är aktiva i säkerhetsarbetet. Polisen har valt bort övervakningsarbetet och det saknas trafikpolisresurser. Rikspolisstyrelsen är ansvarig för denna frånvaro. Kanske det är dags för att tvinga polisen att närvara i trafiken. Införa obligatorisk närvaro för polisen i trafiken. Då kanske vi kan få en dämpning av både hastigheter och lagöverträdelser som sker.

Nollvisionen som antagits av riksdagen behöver granskas och prövas. Det är vi skyldiga alla dem som har fått sätta livet till nu.

Jörgen Lundälv

FAKTA

DEBATTÖREN

Jörgen Lundälv är docent i trafikmedicin vid enheten för kirurgi, Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

DEBATTEN

Sverige anses vara världsledande då det gäller trafiksäkerhet. Dessvärre ser det ut som om den positiva trenden då det gäller antalet dödsolyckor i år ser ut att brytas. Nu måste polisen bli mer synlig i trafiken, menar dagens debattör.