ÅSIKT

Vi har redan ökat anslaget till järnvägen

Infrastrukturministern: Vi har tagit det ansvar vi har

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Att bli respekterad förväntar vi oss alla, inte minst på vår arbetsplats. Att utsättas för kränkningar eller våld kan aldrig accepteras oavsett var det sker. Jag delar därmed uppfattningen att detta inte är en okej situation om de som i dag arbetar på tåg eller buss blir utsatta för våld under sin arbetsdag.

Många är beroende av en fungerande trafik för att klara vardags- och arbetsliv. Vid förseningar uppstår lätt irritation. Om toaletten eller kaffemaskinen är ur bruk kan tålamodet brista. Ombordpersonal som står närmast får då ta smällen fast de inte själva råder över situationen. Detta är så klart olyckligt.

ST och Seko anser att det behövs mer pengar för drift och underhåll på järnvägen. Det är rätt. Många år av eftersatthet har gjort systemet sårbart. Just därför har regeringen ökat anslaget sedan 2006. Under 2011 anslogs 800 miljoner kronor ytterligare utöver ordinarie satsningar på drift och underhåll.

För åren 2012–2013 tillförs 5 miljarder kronor extra, varav 3,6 miljarder går till järnväg. Vi fortsätter att återställa robust­heten. Dessutom har trafikant­information, såväl på plattformar, stationer som via sociala medier, förbättrats. Detta är ett ansvar vi har och tar. Arbetsgivaren har dock alltid ansvaret för sin anställda. Jag förutsätter att dessa tar det, arbetar med och utvecklar detta. Upphandling av trafik oavsett lokalt, regionalt eller nationellt är till för resenärernas bästa och ska naturligtvis ske med ­arbetsvillkor som är acceptabla.

Catharina Elmsäter-Svärd,

Infrastrukturminister (M)