Debatt

Så tar du makten över Google

FAKTA

Debattören: Johan Ripås är journalist och jobbar på SVT.

Debatten: Det som står om dig på nätet kan avgöra din framtid. Johan Ripås bestämde sig för att han själv ville bestämma vad som stod om honom på nätet. Hans dokumentär ”Du är googlad” sänds  på torsdag den 22 mars kl 20.00 i SVT2.

Alltför många fattar avgörande beslut kring andra människor efter att översiktligt ha skannat av sökträffarna på Google. Det är inte ovanligt att chefer sätter sig och googlar, utan att ha förmågan att fatta att de inte ska ta allt som skrivs på samma allvar. I själva verket kan det som står om dig på nätet avgöra din framtid.

Den som googlade på mitt namn, Johan Ripås, för ett halvår sedan undrade nog vad jag var för en suspekt figur. Högst upp i mitt namn fanns flera sökträffar som ville misskreditera mitt namn. Fler och fler började undra varför det stod så mycket skit om mig på nätet. Men faktum är att det faktiskt inte stod särskilt mycket skit om mig, det var endast ett fåtal träffar av flera hundra. Det var bara så att de medvetet hade placerats högst upp i sökträffarna på Johan Ripås. Och det påverkade människors bild av mig oerhört mycket.

Det här fick mig att börja fundera över våra digitala identiteter. Alltså den bild av våra namn som förmedlas av sökmotorerna. När jag började arbeta med dokumentären ”Du är Googlad” stötte jag på fler och fler som satt fast med hemska, svatmålande, privata eller kanske bara pinsamma sökträffar.

Alla, inklusive jag själv, hade reagerat på samma sätt – att stoppa huvudet i sanden och stänga av datorn. Men det är precis tvärtom man måste göra.

Eftersom det oftast inte går att radera dåliga sökträffar, så måste du överrösta dem. Tillsammans med sökmotorspecialisten Nikke Lindqvist gjorde jag ett experiment för att se hur mycket vi kunde påverka Googles sökresultat av mitt namn, Johan Ripås. Jag startade en blogg i namnet Johan Ripås och jag öppnade ett Twitterkonto. Jag gjorde en sida med mitt CV och jag registrerade mig på sidor där man presenterar sig som yrkesperson. Sedan, och nu kommer hela hemligheten, så länkade vi ihop alla

dessa sidor. För glöm det där med att det är mest klick som gäller, det är antalet länkar till dina sidor som gör att Google lyfter upp dem i sökresultatet.

Vad som sedan hände var att de dåliga sökträffarna började konkurreras ut och åka allt längre ner i listan på namnet Johan Ripås. Bilden av mig på nätet förändrades radikalt. Saken var bara den att vi gjorde detta som ett offentligt projekt. Därför dök det upp allehanda figurer från nätets alla vrår som ville ta plats i namnet Johan Ripås. Men poängen var ändå gjord. Det går att ta makten över sin digitala identitet. Och det gäller att förekomma och inte förekommas. Den som har en stark digital identitet kan mycket lättare försvara sig mot ovälkomna sökträffar.

Och det handlar inte bara om fåfänga. Undersökningar har visat att över varannan chef googlar jobbsökande. Och de verkar gå efter principen, hellre fälla än fria. En anställd med dåliga sökträffar kan bli ett problem, exempelvis i kontaker med kunder. Dåliga sökträffar kan alltså förstöra våra liv, utan att vi ens vet om det. Få drar nog ens slutsatsen att det förlorade drömjobbet kanske berodde på de taskiga kommentarerna på nätet från en sur expartner.

Du som läser den här texten tycker kanske att jag skrivit mitt namn, Johan Ripås, misstänkt många gånger. Och det finns en tanke med det. För om mitt namn, Johan Ripås, förekommer mycket i en text, så tror Google per automatik att den här texten måste vara ytterst relevant om Johan Ripås. Hans namn, Johan Ripås, står ju jättemånga gånger, den måste upp i sökresultatet... Så därför kommer den här texten nu i åratal att synas högt i mitt namn på nätet. Johan Ripås alltså.

Johan Ripås

GE OSS FEEDBACK
MEST LÄST