ÅSIKT

Rebecca Weidmo Uvell: Så skriver man en riktig affärsplan, Löfven

Magdalena Andersson och Stefan Löfven skrev på måndagen en debattartikel på DN debatt med rubriken "Vi publicerar en ny affärsplan för Sverige".
Foto: BJÖRN LINDAHL
Magdalena Andersson och Stefan Löfven skrev på måndagen en debattartikel på DN debatt med rubriken "Vi publicerar en ny affärsplan för Sverige".
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Sossarna har gjort en ”affärsplan” för Sverige. Det låter ju fint, tänker jag som är företagare. Att sköta ett land innebär ansvar för väldigt mycket pengar och väldigt många olika typer av verksamheter så en affärsplan är ju en bra grund att stå på. Och själva ordet gör att man snabbt tänker ”aha, sossarna gillar företag och vill att de ska bli fler”. Det är väldigt långt från fondsocialismen från 70-talet, då samma parti tillsammans med LO ville stjäla upp till 50 procent av alla privata företag och ge till ”löntagarna”.

Sedan börjar jag läsa och hittar det gamla vanliga snömoset ”satsa på utbildning, innovation, forskning och minskade klyftor”. Jag letar febrilt efter saker som visar att jag faktiskt läser en affärsplan. Men jag hittar bara ”utbildningskontrakt för ungdomar” och klatschiga slogans som ”vi prioriterar jobb, kunskap och stärkt konkurrenskraft”. Nya jobb skapas visst bäst genom att statsministern personligen sitter i ett statligt innovationsråd och tänker stora tankar på olika möten.

Om Stefan Löfven innan han skrev sin affärsplan exempelvis hade gått in på statliga Almi företagspartner hade han kunnat få lite tips på vägen. Kanske hade affärsplanen då faktiskt sett ut som en. Det första man kan läsa där är att en affärsplan är det första banken vill se när man vill ha pengar. Då kan man alltså inte hasta förbi allt viktigt som ska ingå i planen, som Stefan och hans gäng verkar ha gjort. Ingenstans i deras plan hittar jag mål eller ens en affärsidé. Nej, socialdemokrati är ingen affärsidé. Det är namnet på företaget. ”Ett samhälle där alla jobbar” kan vara en affärsidé, ”noll procent arbetslösa” ett kvantitativt mål, ”lyckliga människor” ett kvalitativt mål.

Sedan ska man svara på en massa frågor, bland annat: vad erbjuder vi? Håller affärsidén? Vem är målgruppen? Vilka är konkurrenterna och vad erbjuder de? Kan du göra det bättre? Kan du samarbeta med någon av dem? Hur ska erbjudandet utformas för att attrahera så många som möjligt?

Och sist men inte minst, budgeten. Affärsplanen är ingenting utan en budget, inget företag kan överleva utan en. Pengar in, pengar ut med andra ord. Och det måste vara mer pengar som kommer in än som går ut, annars går man i konkurs.

Så var är budgeten, Stefan? Vad vill du? Och hur ska du komma dit?

Innan du lyckats svara på de frågorna tror jag ingen vill köpa det du säljer. Vad det nu är.

Rebecca Weidmo Uvell