ÅSIKT

De har branschens sämsta kundservice

Ett av Ryanairs Boeing 737-800-flygplan.
Foto: SCANPIX
Ett av Ryanairs Boeing 737-800-flygplan.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Stephen McNamara hävdar att min artikel innehåller sakfel. Det är intressant eftersom mycket av det som han vänder sig mot håller jag med om, eller skriver jag över huvudtaget inte om, i artikeln:

1. Att Ryanair växer. Så länge kunderna enbart ser till vad en biljett kostar så kommer Ryanair att växa. Det är själva utgångspunkten för hela artikeln.

2. Ryanairs säkerhet. Jag skrev att Ryanair var under utredning på grund av nödlandningarna. Jag har aldrig hävdat att de är farligare att flyga med än andra. Myndigheterna har nu kommit fram till att de inte har brustit i säkerheten. Det är glädjande. Det är dock fortfarande högst anmärkningsvärt att Ryanair har nödlandat på grund av bränslebrist tre gånger den senaste tiden.

Det finns förstås också punkter där jag tycker McNamara försöker ge en bild av bolaget som inte alls stämmer med verkligheten:

1. Att Ryanair inte skulle ha några dolda avgifter. Ryanair har det mest komplexa avgiftssystemet av alla. De är ständigt kritiserade av konsumentorganisationer för att inte redovisa ett korrekt slutpris i sin marknadsföring. Ryanair bötfäller också kunder som missat skriva ut sina boardingkort. Ryanair har utöver detta branschens sämsta kundservice.

2. Att Ryanairanställda inte har sämre villkor än andra. Det har de, utan tvekan. Jag tar gärna emot avtal och anställningsvillkor för Ryanairanställda så vi kan jämföra dem i detalj med övriga i branschen. Det blir garanterat intressant läsning.

Tobias Larsson

Chefredaktör för resemagasinet Vagabond