ÅSIKT

Pernilla Gunther: Skapa behåar för kvinnor som överlevt bröstcancer

Bröstcanceröverlevare är en bortglömd grupp hos klädföretagen.

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Penilla Gunther (KD).
Penilla Gunther (KD).

Ungefär 60 000 svenska kvinnor har överlevt bröstcancer. En grupp kvinnor som är en  bortglömd kundgrupp hos klädföretagen.

Under oktober månad pågår Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Förra året gav svenskarna 46 miljoner kronor till kampanjen, pengar som gick till finansiering av forskning, kunskapsspridning och opinionsbildning kring bröstcancer. En fantastisk summa.

Totalt ställs omkring 55 000 cancerdiagnoser varje år i Sverige, varav mer än 7 000 är bröstcancerdiagnoser. Bröstcancer är därmed kvinnors vanligaste cancersjukdom – mellan 15 och 20 kvinnor insjuknar varje dag. Sjukdomen drabbar framför allt medelålders och äldre.

Chansen att bli botad från bröstcancer har dock ökat de senaste årtiondena, vilket främst beror på att cancern upptäcks tidigare och att behandlingsmetoderna blivit bättre.

När jag besökte USA för ett par veckor sedan lyftes ”The Pink Month” och Rosa Bandet fram på tv i talkshower, i morgonprogram och i reklam. Framförallt lyftes så kallade ”breast cancer survivors” fram – personer som överlevt bröstcancer – som goda exempel och ambassadörer för forskning och opinion på området.

Det finns många överlevare av bröstcancer i Sverige också, ungefär 60 000 kvinnor, tack vare en utbredd möjlighet till mammografi, vård och behandling. Däremot talar vi sällan om hur många av dessa kvinnor lever med ett opererat bröst, med bara ett bröst eller utan bröst.

Rimligtvis borde många av dessa 60 000 kvinnor, varav en stor andel inte genomgår en bröstrekonstruktion, vara i behov av snygga behåar med protesfickor. Lindex, en av Rosa Bandet-kampanjens sponsorer, går före med ett visst utbud av protesbehåar. Även postorderföretaget Ellos säljer ett par varianter. Tyvärr verkar det i övrigt ha gått stora

klädkedjor förbi. Om de finns i sortimentet beskrivs de inte som protesbehåar, vilket gör det svårt för kunden att hitta dem.

Naturligtvis finns specialistföretag för underkläder för bröstopererade. Problemet är kostnaden och att bröstopererade inte kan handla på samma villkor som andra kvinnor.

Många som opererat bort sina bröst helt eller delvis går igenom en stor omställning i livet. Utseendet och känslan av att vara kvinna förändras. Att få kläder som passar – inte minst underkläder – är en viktig del av både tillfrisknandet och att höja självkänslan.

För en bröstopererad kvinna är den yttre förändringen synlig varje dag. Därför behövs många insatser runt omkring. Tillgängligheten till anpassade underkläder kan tyckas vara en liten fråga, men den är en nog så god sak för dem det berör.

Penilla Gunther

FAKTA

DEBATTÖREN:  Penilla Gunther. Näringspolitisk talesperson (KD) och bröstcanceröverlevare.