ÅSIKT

Byggnads blandar bort korten

Slutreplik från Svenskt Näringsliv: Med sin kampanj skjuter Byggnads sig själva i foten.

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Christer Ågren. Vice vd Svenskt Näringsliv.
Christer Ågren. Vice vd Svenskt Näringsliv.

När man läser Byggnads ordförande Johan Lindholm på Aftonbladet Debatt kan man undra om han överhuvudtaget läst mitt debattinlägg - i vilket fall missar han fullständigt poängen.

Det var Byggnads egna kollegor inom LO-sfären som först lyfte problematiken med de oriktiga siffrorna i kampanjen och Byggnads kommunikationschef medgav då att man använder inaktuella siffror men att detta var ett sätt att "hålla frågan vid liv".

Från arbetsgivarsidan är vi ytterst angelägna om att verka för en god arbetsmiljö. Det är en förutsättning för god konkurrenskraft både för företagen och för Sverige som nation. Men arbetet för att förbättra arbetsmiljön görs bäst i samverkan med facket och den samverkan försvåras avsevärt av den typen av oseriösa kampanjer som Byggnads nu driver.

Med sin kampanj skjuter Byggnads sig själva, men framförallt sina medlemmar, i foten.

FAKTA

DEBATTÖREN:  Christer Ågren, vice vd Svenskt Näringsliv

DEBATTEN: Fackförbundet Byggnads driver just nu en kampanj för en säkrare arbetsmiljö. Men genom att använda sig av gamla siffror beter sig förbundet oseriöst, vilket försvagar den samverkan som krävs för ett effektivt arbetsmiljöarbete, skriver i dag Svenskt Näringsliv.