ÅSIKT

Ilska mot trosreklam - sexism eller moralpanik?

1 av 2
DEBATT

American apparels bild på en ung kvinna som böjer sig fram så att trosorna syns har väckt avsky på twitter.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Men denna sexismkritik har i sin tur avfärdats som moralpanik.

I kvällens "20 minuter" debatterar vi ämnet.

– Bilden är sexig, inte sexistisk, säger Quetzala Blanco.

I en intervju i tidningen Resumé intervjuades Genusfotografen Tomas Gunnarsson om American apparels nya reklam. I artikeln säger han att: "Det här är en jävligt grov bild. Den känns nästan som en våldsam markering. Jag vill inte ens se det där. Det ser ut som en flicka som tvingat vända sig om och böja sig fram".

Detta fick kulturjournalisten Therese Bohman på Expressen att skriva en text om att det är hyckleri och moralism av Genusfotografen att slentrianmässigt kalla alla bilder av kvinnor som anspelar på sex för sexistiska.

"Genusfotografen objektifierar mer"

Så här skrev hon: I sin iver att förklara hur förkastlig bilden är glömmer dess kritiker att man därmed säger något annat: att ingen tjej skulle stå så där frivilligt. Eller att ingen tjej skulle kunna tycka att det är en sexig bild.

Men vem har rätt? Är bilden sexistisk? Är det ett problem att reklambilder ser ut så här eller inte?

Quetzala Blanco, journalist på Nyheter 24, tycker inte att bilden är problematisk alls.

– Jag tycker att det är Genusfotografen som objektifierar den här kvinnan, säger att hon tvingas ned med våld. Jag fattar inte vad det kommer från alls. Det är en sexig bild och det handlar ju om att köpa hela drömmen, säger hon.

"Problematiskt att målgruppen är så ung"

Hon tror inte att American apparels bild kommer att få killar att gå ut och våldta eller tjejer att känna sig kränkta.

– Alla vill rycka i de här tjejerna och säga hur de ska vara. Det är tydligen inte okej att vara utmanande. Det är moralpanik utklädd till omsorg, säger hon.

Den här synen delar inte Annika Berner, programansvarig för visuell kommunikation på Beckmans. Hon tycker att bilden är sexistisk, att den är grövre än reklambilder brukar vara.

– Det är ett problem att målgruppen är så ung. Och att modellerna är så unga. De kanske inte har hunnit tänka igenom vad de vill. Det här påverkar unga att tycka att det är okej att exponera sig sexuellt och det är inte säkert att de förstår att de blir utnyttjade, säger hon.

Missa inte debatten i "20 minuter" ikväll klockan 18