ÅSIKT

Skolan behöver de obehöriga lärarna

Rektor: Vi måste ta vara på deras kunskaper eftersom de behöriga lärarna verkar ha tagit slut

Om man jobbat i tio år som lärare är man ofta i verkligheten ”behörig”, skriver debattören.
Om man jobbat i tio år som lärare är man ofta i verkligheten ”behörig”, skriver debattören.Foto: Foto: TT
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

LÄSARDEBATT. Lärare måste vara behöriga och ha lärarlegitimation för att fullt ut få agera som lärare med bland annat betygsättning. I samband med terminsstart är nu åter bristen på lärare på agendan.

Som rektor med lång erfarenhet av rekrytering anser jag att många av våra obehöriga lärare kan vara en dellösning på problemet. Ofta benämns obehöriga lärare som en grupp, vilket de inte är. Många har akademisk utbildning och lång erfarenhet i yrket.

I nuläget är det viktigt att ta vara på dessa ”lärare”. En del skulle kunna läsa in det som saknas ämnesmässigt på arbetstid. Kostnaden behöver skolan få ­bidrag till för att klara ekonomin. Vissa sådana program finns. Man behöver se till att lärare från ­andra länder snabbt kommer i arbete, bland annat som modersmålslärare.

Viktigt är att fokusera på de lärare som har akademisk utbildning och lång erfarenhet av ­undervisning. Om man jobbat i tio år som lärare är man ofta i verkligheten ”behörig”. Det pedagogiska ledarskapet som ligger hos rektor bör utnyttjas så att vi, enligt mall kanske från Skolverket, gör en bedömning av lämpligheten som sedan ligger till grund för legitimering. Jag har anställt och arbetat med många lärare ­enligt beskrivningen ovan, när inga behöriga funnits att tillgå. Läraryrket är krävande ämnesmässigt och socialt och det är ­inte alltid en garanti att formell behörighet ger större lämplighet.

I det läge som föreligger bör vi ta väl hand om våra obehöriga ­lärare, eftersom de behöriga lärarna verkar ha tagit slut.

Helena Weiss Larsson

Rektor