ÅSIKT

Damberg, låt oss få betalt för vårt jobb

Svenska artister i öppet brev till näringsministern: Du slår undan benen för vårt musikliv

Vi förstår inte varför Sveriges näringsminister så gärna vilja slå sönder förutsättningarna för det svenska musikundret fortsatta framgång, skriver i dag elva svenska musiker i ett öppet brev till Mikael Damberg.
Vi förstår inte varför Sveriges näringsminister så gärna vilja slå sönder förutsättningarna för det svenska musikundret fortsatta framgång, skriver i dag elva svenska musiker i ett öppet brev till Mikael Damberg.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT. Sverige har kommit långt i frågor som musikutbildning, mentorsprogram och teknikutveckling. Om man jämför oss med de flesta europeiska länder ligger Sverige flera år före i utvecklingen, i vissa fall decennier. Vi är helt enkelt ett föregångsland.

Men det här verkar näringsminister Mikael Damberg vilja ändra på. Den 4 april skrev han tillsammans med 12 andra representanter från olika EU-länder ett brev till EU:s vice ordförande Andrus Ansip.

Brevet visar tydligt att han vill vrida tillbaka klockan och slå undan benen för ett framgångsrikt svenskt musikliv.

Vad är då kontentan av Dambergs uppmaning?

Jo, han uppmanar EU-kommissionen att fortsätta blunda för att globala internetplattformar utnyttjar den så kallade safe harbour-principen. Detta möjliggör för dessa företag att bygga stora ekonomiska värden på andras innehåll utan att ersätta rättighetshavarna. Damberg tycker inte bara att detta är i sin ordning, han verkar dessutom vilja göra det ännu lättare för dessa företag att fortsätta exploatera oss som skapar innehåll.

Det är långt fler än oss svenska musikskapare som reagerat kraftigt på skrivelsen. Mikael Dambergs brev har blivit en snackis i Europa där till och med Andrus Ansip i en artikel i Financial Times ställer sig mycket kritisk till Dambergs förhållningssätt.

Vi förstår inte varför Sveriges näringsminister så gärna vilja slå sönder förutsättningarna för det svenska musikundret fortsatta framgång.

Den massiva kritiken bottnar förutom det faktum att upphovspersoner inte får skäligt betalt att det också skapas orättvisa konkurrensvillkor.

Tjänster med schyssta affärsmodeller hindras från att komma in på marknaden. De tvingas ju konkurrera med gratis!

Och vilka incitament har de befintliga musiktjänsterna att fortsätta betala rättighetshavarna när detta är ett krav som uppenbarligen inte gäller alla?

Mikael Damberg visar tydligt att han vill fortsätta blunda för att globala företag utnyttjar detta kryphål.  Det skapar orättvisa förutsättningar, och omöjliggör konkurrens på lika villkor.

Det som näringsministern mest verkar tycka är krångliga licenser är grunden till rättvisa konkurrensvillkor. Licenserna är själva grunden till att vi som skapar innehåll, föder resten av näringskedjan och genererar ett allt viktigare ekonomiskt bidrag till vårt samhälle faktiskt får betalt och därmed kan fortsätta arbeta.

Immateriella rättigheter ligger till grund för 90 procent av Sveriges export. Då är det inte direkt svårt att lista ut vad som händer när dessa rättigheter urholkas.

Hur vi konsumerar kultur är under ständig förändring. Det är till exempel i dag lätt att ta del av musik och film genom en mängd olika kanaler och plattformar. Självklart är detta bra. Ju enklare, desto bättre. Men det är dags att även de globala plattformarna börjar betala för att få nöjet att tjäna pengar på innehåll som vi skapat.

Att betalningen sker transparent, rättvist och i enlighet med det som vi och våra kollegor i Europa kämpat för i så många år är en självklarhet och rättighet för oss vilket också EU-kommissionen nu presenterar i upphovsrättsreformen. Det duger inte att i ord propagera för hållbarhet som Damberg gör i en debattartikel i Svenska Dagbladet (18 maj), när man i handling vill fortsätta sanktionera ett system som är antitesen till allt som är hållbarhet.

Ann Linde, vi hoppas att du som ny EU-minister kommer ta vid där Damberg misslyckats och jobba för transparens och rättvisa villkor. För de globala miljardföretagen behöver inte ert stöd, men det gör Sveriges musikskapare!

Benny Andersson

Adam Baptiste

Ana Diaz

Jörgen Elofsson

Carl Falk

Alfons Karabuda

Maria Marcus

Petra Marklund

Lina Nyberg

Georg Riedel

Lena Willemark

Läs ministrarnas replik: Kultur ska växa och upphovsrätt fungera

Och artisternas svar: Vad förslår ni – hur få bort obalansen?

Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

FAKTA

DEBATTÖRERNA

Benny Andersson

Adam Baptiste, låtskrivare, artist, kreatör

Ana Diaz, artist och låtskrivare

Jörgen Elofsson, låtskrivare och producent

Carl Falk, låtskrivare och musiker           

Alfons Karabuda, kompositör och ordförande i SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare

Maria Marcus, musikproducent och låtskrivare

Petra Marklund, artist och låtskrivare

Lina Nyberg, kompositör och jazzsångerska            

Georg Riedel, kompositör        

Lena Willemark, sångerska, spelman och kompositör

DEBATTEN

Sverige ses som ett musikaliskt föregångsland. Exportsuccéer som Robyn, Max Martin och Roxette ligger högt på topplistorna och säljer i miljonupplagor. Därför är det förvånande att näringsminister Mikael Damberg nu visar att han inte värderar upphovspersonernas roll i den digitala näringskedjan, skriver debattörerna som menar att ministern vill göra det lättare för globala miljardföretag att tjäna enorma summor pengar på innehåll de inte har rättigheter till – utan att behöva betala dem som skapar innehållet.