ÅSIKT

Vi svenska kunder är alltid ett besvär

Debattören: Det krävs en revolution för att jämna ut maktförhållandena mellan kunder och företag

I USA har kunden alltid rätt, i Sverige är kunden alltid ett besvär. Där finns hyfs, service och rättigheter för små kunder gentemot stora företag, det saknas i Sverige, skriver Roland Poirier Martinsson.
I USA har kunden alltid rätt, i Sverige är kunden alltid ett besvär. Där finns hyfs, service och rättigheter för små kunder gentemot stora företag, det saknas i Sverige, skriver Roland Poirier Martinsson.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT. Det här handlar inte om Teknikmagasinet i Tyresö. Det handlar inte om en 12-åring som sparat i en evighet åt en dyr leksak till sommarlovet. De är bara exempel på den största skillnaden jag märkt mellan USA och Sverige: den i hyfs, service och rättigheter för små kunder gentemot stora företag.

Jag ska utveckla, men först en resumé: En pojke sparar fyratusen och köper en hoverboard. Den slutar omedelbart och självmant att fungera. Han vill ha en ny, men expediten säger att han kanske ljuger, att det är han som förstört den.

Nu har pojken ett val. Antingen en död hoverboard eller att Teknikmagasinet tar den och pengarna. Om några veckor, en fjärdedel av lovet, får han tillbaka den. Han måste skriva på ett papper: Att han kanske får betala reparationen.

Hur bestämmer Teknikmagasinet om tolvåringen måste betala reparationen? Den bedömningen görs av Teknikmagasinets tekniker. (Detta är ingen satir.)

Teknikmagasinet i Tyresö har dock fel. De har ingen rätt att kräva att pojken skriver på ett sådant papper. Teknikmagasinet måste bevisa att pojken ljuger och kan inte flumma runt med ”egna bedömningar”. Men tolvåringen har dålig koll på konsumentlagar. Man undrar – har Teknikmagasinet också dålig koll på konsumentlagar? Eller kanske tvärtom järnkoll?

Nu till USA: Jag har haft svenska gäster som ångrat ett köp och skrattat när jag sagt till dem att lämna tillbaka innan de reser hem. Jag insisterar, men fattar ju inte hur pinsamt det skulle vara. Att ställa till besvär! Sen tvingar jag dem till butiken med den upprivna förpackningen och hörlurarna som inte lät bra och de får pengarna tillbaka och ett presentkort på tio dollar för besväret. De tror att de är med i dolda kameran.

Jag gissar att det beror på två saker. Dels har kommersialismen tvingat fram beteendet. Där jag växte upp fanns en frisör, en skoaffär, en klädesaffär, en livsmedelsaffär. Man tvingades hålla sig väl med skobutiken, ingen annan sålde vinterskor. I en sådan by – trots allt med flera tusen människor – hade i USA konkurrens omedelbart uppstått. Fåtalet före detta makthavare hade nu tvingats leva på sitt goda anseende hos de många små kunderna. En läxa i kapitalism.

Annorlunda uttryckt: Om Teknikmagasinet i Tyresö utgått från att tolvåringen inte ljög, då hade han handlat där igen och berättat det för andra. Nu köper i stället ingen han känner sin hoverboard hos det företaget.

Det andra skälet till kundmakten i USA är systemet med stämningar. Här hamnar jag lite till vänster på den politiska skalan, men högern har också starka poänger: Företag plågas av löjliga stämningar på chans – hoppet är att företaget gör upp utanför domstol för att slippa publicitet – och måste överförsäkra sig mot risker bortom sin egen kontroll. Allt det där hamnar givetvis på prislappen.

Men det är också ett faktum – vänsterns argument – att företagen måste göra allt för att inte orättfärdigt åsamka kunder skada (exempelvis förstöra sommarlovet för en tolvåring) eftersom det kan kosta dem väldigt mycket pengar. I grunden är det ofta missbrukade systemet till för att utjämna maktförhållandena mellan små kunder och stora företag.

När man levt länge i båda länderna lär man sig att kunden i USA alltid har rätt, kunden i Sverige är alltid ett besvär. Traditioner dör långsamt. Kanske behövs en revolution?

Pojkens hoverboard finns för närvarande hos Teknikmagasinet i Tyresö med hans fyratusen kronor. Sommarlovet har börjat. Klockan tickar.

Roland Poirier Martinsson

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

FAKTA

DEBATTÖREN

Roland Poirier Martinsson

Författare och debattör

DEBATTEN

I USA har kunden alltid rätt, i Sverige är kunden alltid ett besvär. I USA har kommersialiseringen tvingat fram ett system med hyfs, service och rättigheter för små kunder gentemot stora företag. Ett system som saknas i Sverige, skriver debattören.