ÅSIKT

Det kan gå fortare – med magnettåg

Replik från Rune Wigblad om höghastighetståg

Ändra beräkningsmodellen för höghastighetståg och utred samtidigt magnettågsalternativet, skriver Rune Wigblad, professor i företagsekonomi i en replik om höghastighetstågen. Bilden visar ett magnettåg i Shanghai.
Foto: AP
Ändra beräkningsmodellen för höghastighetståg och utred samtidigt magnettågsalternativet, skriver Rune Wigblad, professor i företagsekonomi i en replik om höghastighetstågen. Bilden visar ett magnettåg i Shanghai.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

REPLIK. Fyra trafikforskare, Prof Nelldal, Dr Jansson, Prof Larsen, Doc Lang, ifrågasatte Trafikverkets beräkningsmodell för att bedöma nyttan med långväga höghastighetståg (AB 7/10).

Poängen som dessa trafikforskare för fram är att Trafikverkets modell helt enkelt inte klarar av att utvärdera projekt för tidtabellsbunden långväga kollektivtrafik. Det innebär också att nyttan av höghastighetsbanor underskattas i förhållande till utbyggda stambanor och andra projekt.

Det är glädjande att det nu kommer fram att beräkningsmodellerna är undermåliga. Även Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith framför kritik mot modellerna och deras antaganden.

En huvudpoäng som förs fram är att modellen underskattar andelen resenärer som väljer de snabba tågen i stället för bil och flyg, vilket uppges bekräftas av internationella erfarenheter.

De svenska planerna på ett konventionellt höghastighetståg har en tänkt topphastighet på 320 km/t. Den tyska järnvägen DB presenterade nyligen en ny version av ICE-tåget, snabbtåget ICE 4. Toppfarten har sänkts till 230 - 250 km/t. Orsaken är eviga problem med de äldre snabbtågens hjul samt högre slitage- och underhållskostnader. Många resenärer har tröttnat på störningar och höga biljettpriser.

Skandalerna har fyllt tyska media under en längre tid. Friktionen med hjul mot rälsen ger ”höghastighetståget” höga kostnader för slitage och därmed är det inte ekonomiskt försvarbart med hastigheter över 250 km/t. Där går den tekniska begränsningen för en i övrigt relativt miljövänlig teknik. Moderna magnettågssystem klarar istället en topphastighet på över 500 km/t.

Nya och bättre beräkningsmodeller skulle snabbt avslöja nyttan med den överflyttning av passagerare som nämns i debattartikeln. Effekten skulle bli mycket högre för det riktigt snabba tåget; magnettåget:

Det finns en stor potential att dagens flygpassagerare kommer att ta magnettåget.

Pendling till mindre orter möjliggörs med magnettåg.

Bilköer in till storstäderna kan reduceras och bilresorna mellan storstäderna minskar.

Överlägsenheten för magnettåget gör den mer attraktiv jämfört med t ex X2000.

Då frigörs viktig kapacitet för kortdistanspendling och godstransporter på konventionella tågbanor, vilket Trafikverket önskar. Ändra beräkningsmodellen och utred samtidigt magnettågsalternativet!

Rune Wigblad, professor i företagsekonomi, Strömstad Akademi och högskolan i Skövde

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.