ÅSIKT

Anders, Peter, Johan – ni måste flytta på er

Debattören: Släpp fram kvinnorna och gör musikbranschen vital och lönsam

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Jag är en av dem som den senaste tidens debatt om jämställdhet i musikbranschen handlar om. Jag är kvinna, har varit chef inom musikbranschen och på nära håll upplevt gamla strukturer sätta agendan för nya tider.

Du som är man med makt heter till exempel Anders, Peter, Mikael, Johan. Du jobbar till exempel som artistbokare, vd, manager, personalchef, agent, ansvarig för att lansera nya artister, trendspanare, ekonomisk chef eller annan post med makt att fördela resurser, inspelningstekniker eller tja, varför inte en hederlig producent eller mixare. Oavsett hur du verkar inom musikbranschen har du ett ansvar för att förändra branschen till en miljö där kvinnor och män kan mötas och verka på lika villkor.

Det finns flera utmärkta initiativ där kvinnor tar sitt ansvar för att öka kunskap, delaktighet och möjligheter för en jämställd bransch. Popkollo, Makten över musiken och Jämställdfestival är bara några exempel. Men på hur många fler sätt kan vi be tjejer och kvinnor slå sig in, slå sig fram, ta plats, gå samman, organisera sig, om inte ni Anders, Peter, Mikael, Johan är villiga att maka på er och ge oss utrymme?

År 2012 omsatte svensk musikmarknad 7,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Musikbranschens tillväxttakt visar på vilken viktig aktör den är i svensk nöjesindustri. Snabb teknisk utveckling skapar också nya aktörer och produktionsvägar och bilden blir en bransch på stark frammarsch.

Samtidigt sker en intressant utveckling med strukturen i musikproduktionen.

Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation (SAMI) redovisar att 40 procent av de artister och musiker som hade högst SAMI-intäkter under 2013 var kvinnor. Det är en ökning med hela 48 procent på fem år. Elisabet Widlund på SAMI kommenterade: ”Kvinnor tar allt mer kontroll över hela sitt artisteri, vilket ger starkare artister och bättre förebilder. Det blir intressantare musik att lyssna på, och därmed mer intäkter.”

SAMI:s siffror står i stark kontrast till de slentrianargument som ofta används i olika sammanhang; ”vi bokar det publiken vill ha”, ”man tjänar inga pengar på kvinnliga band/artister” eller ”det finns inga tjejer som sysslar med det området” (teknik, ledarskap, mixning och så vidare). Så tröttsamt och irrelevant att jag somnar stående när de används – för det gör de fortfarande.

Siffror, nedladdningar, omsättning – inget tyder på att kvinnor på något sätt skulle sinka, försämra eller försvåra för musikbranschen. Tvärtom. Att lyssna till kvinnors egna lösningar på hur man vill äga, forma och utveckla sin musik och sitt skapande är avgörande för framtiden. Genom att kvinnor tvingats ta andra vägar för att slå sig in i befintliga strukturer finns det ovärderlig kunskap, affärsmässighet och kompetens att bygga vidare på.

Anders, Peter, Mikael, Johan – kanske är det jobbigt och kravfyllt att vara man med makt inom musikbranschen i dag. Eller så är det något väldigt spännande i en tid där just du har möjlighet att vara med och skriva historia, vara med om att skapa och driva fram en nytänkande, vital, lönsam och framgångsrik bransch; framtidens musikbransch där kvinnor och män står sida vid sida. Det är banne mig äkta rock´n roll!

Sara J Olsson


FAKTA

DEBATTÖREN

Sara J Olsson
, 33, Stockholm. Konsult och mellan 2005 och 2008 vd för Peace & Love.

DEBATTEN

När Nöjesbladet granskade musikbranschen ut ett jämställdhetsperspektiv, visade det sig att den i hög grad styrs av män. På vd-posterna är 82 procent män, bland dem som bokar till festivaler är de 80 procent och 76 procent av akterna som bokas till festivaler är mansdominerade.