ÅSIKT

Därför behövs starka public service-bolag

SVT svarar TV4: Hoppas er nyhetskanal blir lönsam – annars läggs den ner

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Reklam-tv tar ansvar för samhällsbevakningen, medan public service prioriterar underhållningsprogrammen. Det var budskapet från TV4s nyhetsdirektör Göran Ellung på Aftonbladets debattsida inför starten av TV4:s nyhetskanal.

Det är utmärkt om TV4 förstärker sin nyhetsbevakning! Det utmanar SVT att bli ännu bättre. För så fungerar det. Ett starkt public service tvingar de kommersiella medierna upp på tå – och vice versa.

På samma sätt välkomnade SVT TV8 för några år sedan, den MTG-ägda kanalen gjorde då en ambitiös satsning på samhällsjournalistik och dokumentärer.

I brist på lönsamhet avslutades dock den satsningen och TV8 förvandlades till den mer renodlade underhållningskanal som den är i dag.

Den 5 mars gör vi om ”Aktuellt” som förlängs till en hel timme i SVT2. I denna nyhetstimme kommer också de sena regionala nyheterna att rymmas, som därmed får en bättre sändningstid jämfört med i dag. Vi satsar mer på nyhetswebben.

Och delvis inspirerade av TV4:s ambitioner kommer SVT vid stora nyhetshändelser framgent att rensa SVT2 från andra tablålagda program och därmed kunna erbjuda oavbrutna sändningar i en tv-kanal som alla har tillgång till. Detta gäller tyvärr inte för TV4:s nyhetskanal, eftersom den är skapad som en betalkanal och ingår i betalpaket, som kostar extra.

Nu väntar jag bara på att TV4 ska utmana oss också vad gäller samhällsprogram. För visst vore det roligt om också ”Agenda”, ”Korrespondenterna”, ”Veckans händelser”, ”Uppdrag granskning”, ”Dokument utifrån”, ”Dokument inifrån”, ”Dox” och ”Fråga doktorn” fick lite konkurrens.

Ännu bättre vore det om SVT inte vore helt ensamt bland Sveriges tv-bolag att göra kulturprogram. Som i vår då vi – utöver det sedvanliga stora kulturutbudet – sänder tio Strindbergs-dramer, två specialgjorda Strindbergsdokumentärer och en direktsänd lördagskväll enbart ägnad den store författaren som dog för 100 år sen.

TV4 bedriver just nu ett hårt lobbyarbete mot politiker och mot den statliga utredning som håller på att förbereda för ett nytt sändningstillstånd from 2014 för SVT, Sveriges Radio och UR. Fyran hyrde bland annat in en professor i juridik som manades att plädera på DN Debatt  för att svensk public service strider mot EU:s konkurrensfrihet – en uppgift som mottogs med viss häpnad av EU-kommissionens mediaenhet.

Och i samtal med public service-utredningen har man nyss begärt att SVT ska förbjudas att sända underhållningsprogram på fredags- och lördagskvällar. ”Skavlan”, ”Doobidoo”, ”På spåret” och ”Melodifestivalen” är helt enkelt för populära. Jag har svårt att tro att någon politiker skulle vilja göra sina väljare den otjänsten att gå TV4:s aparta krav till mötes. Ett bättre sätt vore kanske att TV4 i stället försöker göra underhållningsprogram som uppskattas mer av publiken.

Hoppas nu bara att TV4:s nyhetskanal blir lönsam. Annars läggs den så småningom ner. Det är de tuffa betingelserna för den kommersiella mediemarknaden. Det är bland annat därför de flesta europeiska länder har valt att stödja starka public service-bolag. ”Aktuellt”, ”Rapport” och svt.se kommer inte att läggas ner.

FAKTA

DEBATTÖREN

Eva Hamilton, 57, Stockholm.

Vd, Sveriges Television.

DEBATTEN

Det är de kommersiella tv-bolagen som satsar på samhällbevakningen, medan public service ägnar sig åt bred underhållning, menade TV4:s Göran Ellung i en debattartikel i måndags inför starten av nyhetskanalen TV4 News. Ännu ett exempel på Fyrans hårda lobbykampanj, menar SVT:s Eva Hamilton.

Eva Hamilton