ÅSIKT

”Ger SD kvitto på att demokratin är riggad”

Statsvetaren Stig-Bjrön Ljunggren om beslutet

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Aftonbladet är bara att gratulera till att ha lyckas få ett rejält buzz kring sitt beslut att stoppa Sverigedemokratiska annonser.

Och nu ska jag hjälpa till med spinnet trots att jag är kritisk till beslutet.

Således, Aftonbladet tar medalj i politisk korrekthet och får det att låta som om Sverigedemokraternas väg till det svenska parlamentet nu effektivt skurits av. Inga annonser, inga mandat.

Fast finns det någon vettig människa som tror att annonser påverkar partiers möjligheter att ta sig fram?

Annonsförbudet kommer möjligtvis att hjälpa Sverigedemokraterna att spara pengar som de kan lägga på mer effektiva metoder. Som att exempelvis visa att de fått ännu ett kvitto på att den svenska demokratin är riggad för de etablerade partierna.

Och Sverigedemokraterna kan fortsätta förkunna att de törs säga vad svenska folket tänker.

Vi kanske borde fråga oss hur det kan komma sig att inget främlingsfientligt populistiskt parti ännu lyckats i vårt land?

Är det ett flitigt stopp för främlingsfientliga annonser som ligger bakom?

Nej, så här är det:

Ett skäl är den svenska hyggligheten. Till skillnad från våra grannländer är vi inte lika njugga och småskurna. Vi är förvisso lite underdåniga, betraktas som lite dumma och skäms lite för det där med lagom och mellanmjölk. Men mjäkigheten har en uppsida också. Vi gillar inte konflikter utan tar hellre en kopp kaffe.

Aftonbladet däremot uppfinner en bild av Danmark som säger att det bohemiska gemytet förvandlats till småskuren främlingsfientlighet. Jaså.

Vilket land är det som stått modell för Jantelagen? Eller som lätt fann sig tillrätta med tyskarna under andra världskriget? Vars livsstil skänkt dem kortare medellivslängd än omvärlden?

En annan förklaring till att Sverigedemokraterna inte haft framgångar är att Ny Demokrati misslyckandes på nittiotalet. Det skämde ut populismen och fördröjde utvecklingen mot ökad zenofobi.

Ytterligare ett skäl till högerpopulisternas misslyckande är att i Sverige har vänstern lagt beslag på det nationalistiska missnöjet med globalisering och EU-medlemskap. Nationalvänstern har tagit de väljare som annars skulle glidit in i famnen på extremhögern.

Vi ska inte heller glömma att de borgerliga partierna försökt hålla rent på högerkanten. Folkpartiets språktest, som egentligen var en moderat idé, är ett exempel.

Och glöm inte att program som Ring P1 är en utmärkt säkerhetsventil där gnällmånsarna kan väsa ur sig sitt missnöje. Istället för att sortera flygblad med Jimmie Åkesson och hans kompisar sitter populistanstrukna klistrade vid radion.

Så vill Aftonbladet göra en insats, fortsätt då att upplåta utrymme åt slöddret att breda ut sig i kommentatorspalterna. Där tillämpar inte Aftonbladet samma politiskt korrekta präktighet. Bra det!

FAKTA

Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och debattör.

Aftonbladets ansvariga utgivare Jan Helin och Lena Mellin har beslutat att inte låta Sverigedemokraterna annonsera inför valet 2010. Beslutet har väckt starka reaktioner, både positiva och negativa.

Stig-Björn Ljunggren