ÅSIKT

”Befriande att en kommersiell tidning tar ställning”

Arenas chefredaktör Nisha Besara om beslutet

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Medan Göran Hägglund trampar runt i Sverigedemokraternas ”känslopjunk” känns det befriande att någon sätter ner foten.

Det är inte en mänsklig rättighet att få annonsera i vilken tidning man än vill – därför finns det väldigt lite att uppröras över med Jan Helins beslut att inte låta Sverigedemokraterna annonsera i Aftonbladet.

Det är befriande att en kommersiell tidning vågar ta ställning för vilken nivå av anständighet vi ska ha i offentligheten.

Att inte tillåta rasistiska partier är att dra en gräns – hit men inte längre. Jag är glad att SD hamnar i samma hög som pornografin: obehöriga äga ej tillträde över annonseringströskeln.

För SD är inte ett parti som andra. Det är ett parti med ett nazistiskt förflutet, vars politiska betygelser är förbluffande oförändrade trots puts och fej.

Min värsta mardröm är inte att SD kommer in i riksdagen. De är en marginell företeelse, med några få procent av väljarnas stöd (liksom Kristdemokraterna) och som är relativt lätta att hantera om man bara har på fötter.

Min värsta mardröm är att Sverige ska hamna där Danmark är i dag, där anständighetsnivån för det politiska samtalet har flytt landet. Där alla politiska partier i desperat jakt på väljare slänger ryggraden överbord.

När politiken väl har kommit över på fel planhalva – då är vägen tillbaka lång och svår. Det är därför inte, som många nu ylar om i högan sky, Aftonbladet som hjälper SD på traven till riksdagens portar. Det är Fredrik Reinfeldt, som vägrar svara på frågan om han kommer att regera med SD:s stöd och därför låter frågan leva vidare. Det är Per Schlingmann, som på allvar tror att svenskkontrakt leder till ”integration” och därmed spelar på SD:s otroligt världsförenklande planhalva. Exemplen på hur de borgerliga partierna visslar efter SD-väljare är många.

SD kommer säkerligen att göra sig själva till martyrer för detta annonseringsdebacle. Låt dem gör det. Och pressa dem därefter på ståndpunkter i riktiga frågor och förundras över de tunna svaren. Troligen kommer detta inte att ske, just för att de flesta politiker inte har på fötter.

Därför är det bra att Aftonbladet gör det många politiker fullkomligt struntar i att göra: med stärkt ryggrad stå upp för det de tror på. Utan att blinka. Utan att kompromissa.

FAKTA

Nisha Besara, chefredaktör Dagens Arena.

Aftonbladets ansvariga utgivare Jan Helin och Lena Mellin har beslutat att inte låta Sverigedemokraterna annonsera inför valet 2010. Beslutet har väckt starka reaktioner, både positiva och negativa.

Nisha Besara