ÅSIKT

”En plump i Aftonbladets demokratiska protokoll”

Bloggaren Per Torberger om beslutet

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Aftonbladets beslut att stoppa Sverigedemokraterna från att annonsera i tidningen är, för den som inte vill se partiet i riksdagen nästa höst, direkt kontraproduktivt.

”Folkets sanna röst” och ”etablissemanget håller tyst om problemen” är två viktiga teser i Sverigedemokraternas propaganda. Enligt dem själva är de de enda som vågar prata om vissa förespeglade problem i samhället, bland dessa integrationspolitikens misslyckande och invandringens ekonomiska och sociala baksidor.

Tyvärr lyckas SD stadigt övertyga allt fler om att denna bild stämmer. Aftonbladets beslut spär på dessa känslor i väljarkåren och blir ett faktiskt bevis på att SD inte får samma möjligheter som alla andra att synas.

Helins & Mellins syn på vad som faktiskt påverkar väljarna är inte heller oproblematisk. Att inbilla sig att budskapsreklam i en dagstidning når någon vidare spridning i dag, är att placera sig själv i ett kommunikativt bakvatten. Det mest effektiva sättet att nå ut är via intressanta handlingar: då börjar människor att prata om det, i både fysiska och digitala fikarum.

Och Aftonbladet handlar. Tidningen bojkottar annonser från ett politiskt parti.

Alla som tror att fler har uppmärksammat handlingen än som har läst utgivarnas egen motivering – upp med en hand.

På detta sätt hjälper Helin & Mellin Sverigdemokraterna i deras strävan.

Det är ett av problemen med beslutet att stoppa propagandan. Den plump beslutet innebär i Aftonbladets demokratiska protokoll är ett annat.

Ett tredje är det indirekta ställningstagandet beslutet innebär. När Helin & Mellin på etiska grunder ställer sig emot en viss annonsör, ställer de sig i samma ögonblick bakom alla andra. Bland dessa finns porrproducenter och andra etiskt diskutabla aktörer: hur känns det för AB:s medarbetare och läsare?

Det hade på många sätt varit bättre för Aftonbladet att släppa in SD i annonsblocken. Dels hade tidningen kunnat granska partiet hårdare, dels hade tidningen faktiskt kunnat säga att man står för en absolut yttrandefrihet och att alla röster måste få komma fram också framöver.

Nu är den möjligheten förverkad.

FAKTA

Per Torberger, copywriter, skribent och bloggare på samesamebutdifferent.se.

Aftonbladets ansvariga utgivare Jan Helin och Lena Mellin har beslutat att inte låta Sverigedemokraterna annonsera inför valet 2010. Beslutet har väckt starka reaktioner, både positiva och negativa.

Per Torberger